18.10.2023 11.10
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Fingrid jatkaa sähköjärjestelmän vapaaehtoisen tuen menettelyä keväälle 2024

Viime talveksi kehitettyä vapaaehtoista sähköjärjestelmän tuki -menettelyä jatketaan myös talven 2023-2024 yli. Aiheesta järjestetään webinaari keskiviikkona 1.11. klo 9-10. Fingridin arvion mukaan viime talven epävarmuuksien väistyttyä sähkön riittävyys tulevana talvena näyttää hyvältä ja sähköpulan riski on pieni.

Fingrid kehitti syksyllä 2022 vapaaehtoisuuteen pohjautuvan sähköjärjestelmän tuki -menettelyn, jolla pyrittiin hyödyntämään säätösähkömarkkinoiden ulkopuolinen joustopotentiaali ja välttämään mahdollisia sähköpulatilanteita talven aikana. Menettelyyn ilmoittautui lähes 50 yritystä ja julkisen sektorin toimijaa, joiden yhteenlaskettu joustopotentiaali ylitti 500 megawattia vastaten yhden ydinvoimalaitoksen sähkötehoa.

Fingridin tavoitteena on, että tukimenettelyyn ilmoitetut joustot ovat jatkossakin käytettävissä mahdollisten merkittävämpien häiriötilanteiden varalta. Lisäksi jatkamme työtä joustoresurssien saamiseksi laajasti markkinapaikoille, kuten sähkön päivänsisäisille, vuorokausi- sekä reservimarkkinoille.

Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn toivotetaan edelleen tervetulleeksi uudet osallistujat. Kiinnostuksesta voi ilmoittaa sähköpostitse Mikko Haapamäelle. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi.

Sähköjärjestelmän tuki -menettelystä järjestetään webinaari keskiviikkona 1.11.2023 klo 9-10. Webinaari on suunnattu sekä uusille sähköjärjestelmän tuki -menettelystä kiinnostuneille että jo mukana oleville toimijoille. Webinaarin esitysmateriaali.

Lisätiedot:

Mikko Haapamäki, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4285
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Lue myös:

Sähkön riittävyys tulevana talvena näyttää hyvältä

Sähköjärjestelmän tukena - Fingrid-lehti (fingridlehti.fi)