5.12.2022 10.36
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Uusi tekninen ratkaisu tasapainottamaan sähköverkkoa länsirannikolla

Fingrid rakentaa Kalajoen Jylkän sähköasemalle synkronikompensaattorin eli ison tahtikoneen ilman energianlähdettä. Ratkaisulla varmistetaan länsirannikolle voimakkaasti keskittyneen tuulivoiman toimintaa ja parannetaan kantaverkon käyttövarmuutta alueella. Synkronikompensaattori otetaan käyttöön vuonna 2025.

Tuulivoiman ennätyksellinen kasvu länsirannikolla vaikeuttaa sähköverkon tasapainoista toimintaa. Tällä hetkellä pelkästään Kalajoen Jylkän sähköaseman ympäristöön on rakenteilla ja tuotannossa 2 300 megawattia tuulivoimatuotantoa. Fingrid varmistaa kantaverkon käyttövarmuutta ja tuulivoiman käyttövarmaa toimintaa alueella rakentamalla Jylkän sähköasemalle synkronikompensaattorin eli ison tahtikoneen ilman energianlähdettä.

Tuulivoiman suuri alueellinen määrä on sähköjärjestelmälle haasteellinen. Tuulivoima kytkeytyy verkkoon taajuusmuuttajien eli suuntaajien välityksellä. Suuntaajat eivät reagoi verkon taajuuden tai jännitteen muutoksiin luontaisesti pyörivän massansa avulla kuten perinteiset voimalaitokset. Luontaisten tasapainoa ylläpitävien ominaisuuksien puuttuessa sähköjärjestelmästä tulee huomattavasti alttiimpi häiriöille ja mutkikkaampi hallita.

Korkean tuulituotannon aikaan ja etenkin sähköverkon keskeytystilanteiden aikana alueellisesta sähköverkosta voi siten tulla epästabiili. Pahimmillaan suuntaajat eivät enää pysy kytkeytyneenä verkkoon. Suomessa ja muualla maailmalla tehtyjen havaintojen mukaan ilmiö voi esiintyä myös normaalissa käyttötilanteessa.

Synkronikompensaattori vakauttaa sähköverkon jännitettä ja taajuutta. Fingridin arvioiden mukaan synkronikompensaattori voi vähentää tuulivoimaloiden tuotannon rajoitustarvetta noin 800 megawattia.  Synkronikompensaattori otetaan käyttöön Fingridin Jylkän sähköasemalla vuonna 2025.

Fingrid selvittää myös muita ratkaisuja, joilla hallita tuulivoimavaltaisen verkon haasteita sähköjärjestelmälle. Lisätietoa aiemmassa tiedotteessamme:

Fingrid hakee ratkaisuja kantaverkon siirtokyvyn haasteisiin länsirannikolla >

Lisätiedot:

Timo Kiiveri, Johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039