Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
21.6.2022 15.48
Ajankohtaista

Tutkimus: Tekniikan alan osaajat arvostavat Fingridiä yhtiönä

Fingridin maine tekniikan alan osaajien keskuudessa on parantunut entisestään, ja etenkin alan opiskelijoiden keskuudessa yhtiön maine on erinomainen. Maineella on tutkimuksen mukaan selkeä yhteys käyttäytymiseen, kuten työn hakemiseen.

Tutkimusyhtiö T-media tutkii säännöllisesti Fingridin mainetta eri sidosryhmien keskuudessa. Keväällä 2022 kysyttiin tekniikan alan opiskelijoiden ja jo valmistuneiden tekniikan alan osaajien näkemystä Fingridistä. Tutkimus auttaa konkretisoimaan yhtiön työnantajamaineen tilan ja kehittämiskohteet. Viimeisimpien tulosten mukaan Fingrid on onnistunut kohtaamaan tutkittavan sidosryhmän onnistuneesti.

T-Median vuosittaiseen Luottamus&Maine-mallilla toteutettuun työnantajamainetutkimukseen haastateltiin kaiken kaikkiaan 1 490 tekniikan alan osaajaa. Tarkemmat mainearviot Fingridistä antoi 164 tekniikan alan osaajaa. Tällä otannalla virhemarginaali on ± 0.05-yksikköä (asteikolla 1–5).

Vuosittaisen kyselyn perusteella Fingridin maine on pysynyt myönteisenä ja nyt saavutettu kokonaisarvosana asteikolla 1-5 ylsi arvosanaan 3,74. Arvosana muodostuu kahdeksasta osiosta, joissa vastaajilta kysytään muun muassa näkemystä yhtiön hallinnosta, johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja vastuullisuudesta.

Näiden lisäksi syventävissä väittämissä tutkitaan tarkemmin työpaikan ilmapiiriä, työtehtävien mielenkiintoisuutta ja mahdollisuutta edetä työuralla. Ensimmäistä kertaa Fingrid ylsi sekä yleiskysymyksissä että syventävissä kysymyksissä vihreälle eli hyvälle tasolle. Fingrid koetaan kokonaisuutenaan hyvin johdetuksi ja houkuttelevaksi työnantajaksi.

Fingridin maineen kehitys Tekniikan alojen keskuudessa. Lähde T-media.

”Fingrid on onnistunut parantamaan erityisesti sidosryhmiin kohdennettua vuorovaikutuksen osa-aluetta. Olemme pyrkineet löytämään erilaisia tapoja kohdata sidosryhmiämme myös korona-aikana, ja uskon, että tämä pitkäjänteinen työ näkyy tulosparannuksena”, toteaa henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettinen.

Yhtiön tunnettuus on energia-alan osaajien keskuudessa varsin hyvällä tasolla, mutta muilta osin Fingrid tunnetaan työnantajana melko huonosti. Työnantajamaineen kehittämisen tärkeyden näkee myös Miettinen.

”Energia-alalla on tarjottavanaan tulevina vuosina valtavasti mielenkiintoisia työtehtäviä energiatekniikan osaajille, mutta meidän olisi osattava kertoa työmahdollisuuksista laajemminkin. Kukapa ei haluaisi tehdä merkityksellistä työtä yhtiössä, jossa pääsee vaikuttamaan hiilineutraalin Suomen 2035 toteutumiseen”, summaa Miettinen.

Luottamus&Maine-malli seuraa maineen kahdeksaa kriittistä osa-aluetta, joista kaikista Fingrid sai hyvän arvosanan. Lähde: T-Media.

“On harvinaista, että tässä hyvin kriittisessä tekniikan alan osaajien kohdeyleisössä kaikki maineen osa-alueet saavat hyvän arvosanan. Fingridin tunnettuudessa on vielä parannettavaa, mutta tuntevien joukossa Fingridin maine on poikkeuksellisen vahva”, sanoo T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka.

Lisätietoja:

Tiina Miettinen, johtaja, henkilöstö ja viestintä, Fingrid, puh. 030 395 5153

T-median sidosryhmäkysely on liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva malli. Fingrid teettää vuosittain tekniikan ja kaupan alan osaajille suunnatun kyselyn, jonka tuloksia käytetään osana yhtiön maineen johtamistyötä.