28.11.2022 11.16
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Säätökapasiteettimarkkinoiden hankintaennusteet päivitetty

Manuaalisen taajuuden palautusreservin (mFRR) säätökapasiteetin hankinta muuttuu nykyisestä viikkomarkkinasta edellisvuorokauden aamuna käytäväksi tuntikohtaiseksi hankinnaksi ja ylössäätökapasiteetin lisäksi Fingrid alkaa varmistamaan alassäätökapasiteettia. Ensimmäinen ylössäätökapasiteetin hankinta uusilla markkinasäännöillä tehdään 30.11.2022 ja se koskee 1.12.2022 Suomen aikaa klo 1:00 alkavaa vuorokautta. Ensimmäinen alassäätökapasiteetin hankinta tehdään 10.1.2023 ja se koskee 11.1.2023 Suomen aikaa klo 1:00 alkavaa vuorokautta. Varmistettava alassäätökapasiteetin määrä tulee olemaan aluksi 150 megawattia, ja sitä kasvatetaan tarjonnan kehittyessä vaiheittain.

Ylössäätökapasiteetin hankintatarvearvio on päivitetty 21.11. julkaistun Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen uuden käyttöönottoaikataulun mukaisesti. Jos Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitos ei tuota sähköä vähintään 1 100 megawatin teholla, se ei muodosta Suomen suurinta yksittäistä vikatapausta (mitoittava vika). Tällöin ylössäätökapasiteetin hankintatarvetta säätökapasiteettimarkkinoilta ei ole talvikaudella, koska Fingridin omat ja pitkäaikaissopimuksilla vuokratut varavoimalaitokset kattavat hankintatarpeen, jos ne ovat suunnitellusti käytettävissä.

Säätökapasiteettimarkkinoiden uudistuksen myötä Fingrid alkaa julkaista 30.11.2022 alkaen myös tuntikohtaista säätökapasiteetin hankintatarvearviota seuraavalle päivälle.  Tieto löytyy myös Fingridin avoimesta datasta: https://data.fingrid.fi/. Lisäksi Fingrid julkaisi 22.11. päivitetyn ylössäätökapasiteetin hankintatarvearvion vuodelle 2023, missä huomioidaan varavoimalaitosten suunniteltu epäkäytettävyys.

Antti Hyttinen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5353
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi