31.10.2022 12.11
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Markkinamuutokset helpottavat säätökapasiteetin tarjoamista

Sähköjärjestelmän reservien saatavuudessa on odotettavissa niukkuutta tulevalla talvikaudella energiamarkkinoiden poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Sen vuoksi Fingrid on edistänyt markkinamuutoksia, jotka helpottavat reservien tarjoamista: säätökapasiteettimarkkinat eli mFRR-kapasiteettimarkkinat muuttuvat viikkohankinnasta tuntimarkkinoiksi ja yhden megawatin säätötarjouskoon käyttö laajenee 30.11.2022 alkaen.

Energiavirasto on vahvistanut Fingridin esittämät muutokset manuaalisen taajuuden palautusreservin (mFRR) ehtoihin ja edellytyksiin. Ehtojen muutokset koskevat säätökapasiteettimarkkinoiden hankintajaksoa sekä säätötarjouksen 1 MW:n vähimmäiskapasiteetin käyttöönoton laajennusta. Ne tulevat voimaan 30.11.2022.

Säätökapasiteetin hankinta muuttuu nykyisestä viikkomarkkinasta edellisvuorokauden aamuna käytäväksi tuntikohtaiseksi hankinnaksi. Tämä helpottaa säätökapasiteetin tarjoamista, koska sitoumus säätökapasiteetin ylläpitoon annetaan lähempänä käyttöhetkeä ja kapasiteetin määrä voi vaihdella tunneittain. Ensimmäinen ylössäätökapasiteetin hankinta uusilla markkinasäännöillä tehdään 30.11.2022 koskien 1.12.2022 Suomen aikaa klo 1:00 alkavaa vuorokautta. Energiamurroksen myötä Fingrid on päättänyt alkaa varmistaa myös alassäätökapasiteettia. Ensimmäinen alassäätökapasiteetin hankinta uusilla markkinasäännöillä tehdään 10.1.2023 koskien 11.1.2023 Suomen aikaa klo 1:00 alkavaa vuorokautta

30.11.2022 alkaen reservitoimittaja voi jättää nykyisen yhden sijaan enintään viisi alle 5 MW:n säätötarjousta per suunta eli yhteensä enintään kymmenen alle 5 MW:n säätötarjousta. Muutoksen myötä erityisesti pienempien säätöresurssien tarjoaminen helpottuu. Tavoitteena on myöhemmin mahdollistaa laajamittainen 1 MW:n minimitarjouskoon käyttöönotto. Lukumäärärajoituksista alle 5 MW:n säätötarjouksen käyttöön kerrotaan jatkossa Fingridin reservikaupankäynti ja tiedonvaihto -ohjeessa.

Uusien säätösähkömarkkinoilla toiminnan aloittamisesta kiinnostuneiden osapuolten pyydetään olemaan yhteydessä Fingridiin.

Laura Ihamäki, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5166
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Lue lisää säätökapasiteettimarkkinoiden uudistuksesta aiemmista tiedotteistamme:

Säätökapasiteettimarkkinoiden uudistuksen käyttöönotto ja webinaari 6.10. >

Säätökapasiteettimarkkinat uudistuvat viikkohankinnasta tuntimarkkinoiksi 1.12. alkaen >

Liitteet: