12.10.2022 12.05
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Pörssitiedotteet

Fingrid käyttää pullonkaulatuottoja kohonneiden kustannusten kattamiseen ja jättää perimättä kantaverkkomaksuja

Fingrid käyttää ennätyskorkeita pullonkaulatuottoja kohonneiden kustannusten kattamiseen ja jättää perimättä kuluvan vuoden joulukuun kantaverkkomaksut. Yhtiön suunnitelmissa on jättää perimättä kantaverkkomaksuja kuudelta kuukaudelta vuoden 2023 aikana. Toteutuessaan tämä alentaisi kantaverkkoasiakkaiden nykyisiä maksuja noin 300 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 joulukuun sekä vuoden 2023 tammikuun, helmikuun ja kesäkuun kantaverkkomaksut on jo päätetty jättää perimättä.

Korkea sähkön hinta ja suuret aluehintaerot ovat kasvattaneet kantaverkkotoimijoille kertyneitä pullonkaulatuottoja. Toisin kuin muissa Pohjoismaissa Fingridille ei kerry pullonkaulatuottoja Suomen sisäisistä siirtoyhteyksistä. Suomen rajoilta kertyneet pullonkaulatuotot ovat kerryttäneet Fingridin osuutta pullonkaulatuotoista aiempia vuosia selvästi enemmän. Samaan aikaan yhtiön markkinaehtoiset kustannukset ovat nousseet merkittävästi poikkeuksellisen korkean sähkön hinnan johdosta. Energiaviraston päätöksellä Fingrid on käyttänyt pullonkaulatuottoja rajakapasiteettia lisääviin investointeihin sekä kattanut niillä toiminnan kohonneita kustannuksia ilman, että kantaverkkohinnoittelua on tarvinnut merkittävästi korottaa vuoden aikana.

- Poikkeuksellinen energiamarkkinatilanne on nostanut rajusti yhtiön sähkömarkkinaehtoisia kustannuksia. Olemme kuitenkin pystyneet jatkamaan suunnitelman mukaan yhtiön historian mittavinta investointiohjelmaa. Aiemmin maltillisella tasolla olleet pullonkaulatuotot ovat nyt pohjoismaisessa järjestelmässä ennätyskorkeat. Tavoitteemme on käyttää aktiivisesti meille kertyneitä pullonkaulatuottoja asiakkaidemme hyväksi. Kantaverkkomaksujen perimättä jättämisen uskotaan tukevan asiakkaitamme poikkeuksellisessa energiamarkkinatilanteessa, toteaa Fingridin talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä.

Kantaverkkohinnoittelun nykyinen rakenne tai yksikköhinnat eivät muutu nyt esitetyn suunnitelman myötä. Tulevaisuudessa kantaverkkomaksujen suuruutta voidaan muuttaa useammin kuin kerran vuodessa ja kulloinkin ilmoitetut hinnat ovat toistaiseksi voimassa. Nyt esitetty kantaverkkopalvelun hinnoittelusuunnitelma ei vaikuta yhtiön muiden palveluiden hinnoitteluun.

Fingrid mittaa toiminnan tuottavuutta ja laatua, kerää asiakaspalautetta ja osallistuu aktiivisesti tehokkuutta mittaaviin kansainvälisiin tutkimuksiin kehittääkseen toimintaa edelleen. Yhtiön keskeisinä tavoitteina on säilyttää käyttövarmuus korkealla tasolla ja varmistaa kohtuuhintainen sähkön siirtohinta. Fingrid tuottaa palveluillaan kilpailuetua suomalaisille yrityksille sekä mahdollistaa energiajärjestelmän vihreää siirtymää asiakkaidensa tavoitteiden mukaisesti.

Talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5213
Johtaja, Jussi Jyrinsalo, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5118