30.8.2021 14.25
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Seinäjoen sähköasemalle isot muutostyöt tuulivoiman kasvun myötä

Fingrid uudistaa ikääntyneen 1980-luvulla rakennetun Seinäjoen 110 kV kytkinlaitoksen. Samassa yhteydessä parannetaan tuulivoiman tuotannon liittymismahdollisuuksia. Etelä-Pohjanmaalla merkittävässä kasvussa olevan tuulivoimarakentamisen myötä Seinäjoelle lisätään toinen päämuuntaja.

Fingrid rakentaa Seinäjoelle uuden kaasueristeisen kytkinlaitoksen ja nykyinen käyttöikänsä päässä oleva avokytkinlaitos puretaan. Seinäjoen ympäristöön on suunniteltu rakennettavan tuulivoimaa useita satoja megawatteja. Suunnitellun tuulivoiman liittäminen kantaverkkoon edellyttää toisen päämuuntajan lisäämistä Seinäjoelle hyvän käyttövarmuuden ylläpitämiseksi kantaverkossa.

Seinäjoen sähköaseman uudistaminen on Fingridille iso investointi, jonka kokonaiskustannukset ovat kaiken kaikkiaan noin 24 miljoonaa euroa. Seinäjoen sähköasemalla uusimistyöt käynnistyvät keväällä 2022 ja uusi asema on valmis vuonna 2024.

Sähköasemien rakentaminen on tällä hetkellä vilkasta, sillä vanhoja sähköasemia on uusittava eri puolilla Suomea. Tuulivoiman kasvanut tuotanto edellyttää myös kokonaan uusien sähköasemien rakentamista. Fingrid mahdollistaa investoinneillaan tuulivoiman rakentamisen ja on näin osaltaan edistämässä Suomen hiilineutraaliustavoitetta vuoteen 2035 mennessä.

Timo Kiiveri, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039