8.3.2021 11.17
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingridiltä merkittävä investointipäätös Pohjois-Pohjanmaalle - Valkeuden sähköasema mahdollistaa alueen suuret tuulivoimainvestoinnit

Fingrid on tehnyt investointipäätöksen Valkeuden sähköaseman rakentamisesta Pohjois-Pohjanmaalle. Pohjois-Pohjanmaalla on yli 80 eri suunnitteluasteella olevaa tuulivoimahanketta. Määrällisesti tämä on enemmän kuin missään muualla Suomessa. Valkeuden sähköaseman rakentaminen edesauttaa tuulivoimainvestointien toteutumista.

Rakennettavan Valkeuden sähköaseman ympäristössä on merkittävä määrä tuulivoimatuotantoa ja sähkön siirtoon tarvitaan riittävän vahvat siirtoyhteydet. Siikajoen, Pyhäjoen, ja Merijärven kunnissa sekä Oulaisten ja Raahen kaupunkien alueella on jo tällä hetkellä yhteensä 210 megawattia tuulivoimatuotantoa. Lisäksi alueelle on aktiivisessa suunnittelussa 550 megawattia uutta tuulivoimatuotantoa. Tuulivoimahankkeiden mahdollistamiseksi tarvitaan uusi sähköasema, jonka avulla pystytään liittämään tuulivoimatuotantoa kantaverkkoon ja siirtämään tuotettu sähkö edelleen kulutukseen.

Valkeuden 400/110 kilovoltin sähköasema sijoittuu Pyhäjoelle, Pikkarala-Jylkkä-voimajohdon varrelle, osaksi Rannikkolinjaa. Mittavankokoinen sähköasema mahdollistaa noin 600 megawatin tuulivoimatuotannon liittämisen kantaverkkoon. Sähköaseman avulla parannetaan myös lähialueilla olevan tuulivoimatuotannon toimintaedellytyksiä Kalajoella ja Siikajoelle, kun verkon keskeytys- ja häiriötilanteissa tuotantoa voidaan ohjata Valkeuden sähköasemalle.

Hanketta on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä alueen tuulivoimatoimijoiden ja alueen sähköverkkoyhtiön Elenian kanssa. Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 30 miljoonaa euroa. Sähköasema valmistuu vuonna 2023.

Fingrid investoi Suomen kantaverkon sähköverkkoihin ja sähköasemiin tällä vuosikymmenellä ennätykselliset kaksi miljardia euroa. Kantaverkkoa vahvistetaan huomattavasti, koska tavoite ilmastoneutraalista Suomesta vuonna 2035 tarkoittaa samalla sitä, että päästöttömän sähkön tuotanto ja kulutus kasvavat merkittävästi. Vuositasolla Fingridin investoinnit ovat noin 200 miljoonaa euroa. Investoinnit muodostuvat kymmenistä projekteista eri puolilla Suomea. Seitsemänkymmentä prosenttia kantaverkkoinvestoinneista on uudisrakentamista ja loput olemassa olevan verkon perusparantamista.

Jari Tiusanen, Fingrid Oyj, projektipäällikkö