22.4.2021 13.10
Ajankohtaista, Projektit, Lehdistötiedotteet

Fingrid ja Siemens Energy allekirjoittivat sopimuksen Virkkalan sähköaseman uusimisesta ympäristöystävälliseksi

Fingrid Oyj ja Siemens Energy Oy allekirjoittivat tänään torstaina 21.4. sopimuksen Virkkalan sähköaseman uusimisesta. Kyseessä on kansainvälisesti kiinnostava projekti, sillä laitos uusitaan käyttäen uutta ilmastoystävällistä tekniikkaa.

Lohjalla sijaitseva Virkkalan sähköasema uusitaan käyttäen SF6-eristekaasusta vapaata teknologiaa. SF6 on moninkertaisesti hiilidioksidia suurempi ilmastohaitta. Aikaisemmin kytkinlaitosten rakentamisessa tämän käytölle ei ole ollut vaihtoehtoja, mutta uusien innovaatioiden myötä SF6-kaasua sisältävistä kojeistoista on mahdollista luopua suunnitelmallisesti vähitellen.

”Odotamme mielenkiinnolla yhteistyössä Siemensin kanssa toteutettavaa SF6-vapaata projektia”hankkeen projektipäällikkö Jarmo Henttinen Fingridiltä toteaa. Torstaina allekirjoitetun sopimuksen arvo on noin 6,2 miljoonaa euroa.

Lisätietoa:
Jarmo Henttinen, projektipäällikkö, Fingrid Oyj

sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Infoboksi

Mikä SF6?

·        Ensimmäiset suurjännitteiset sähköasemilla käytettävät GIS-kojeistot ja SF6-eristekaasu tulivat markkinoille 1960-luvulla.

·        Voimakas kasvihuonekaasu, noin 23 500 kertaa voimakkaampi kuin hiilidioksidi mikäli kaasua pääsee vapautumaan ilmaan.

·        Erinomainen ja pysyvä eristekaasu, käytetään sähkönsiirron kytkinlaitoksissa.

Mikä korvaa SF6:n

·       Siemens Blue GIS -teknologia

·       Uuden kytkinlaitoksen eristysaineena puhdas ilma.

·       Virkkalan vanhassa GIS:ssä SF6-kaasua 2500 kg, uudessa 0kg. 2500 kg SF6-kaasua vastaa 57 000 tonnia hiilidioksidia.

Lue lisää aiheesta Fingrid-lehden artikkelista:

Hankesivut Fingridin www-sivuilla, täydennetään projektin edetessä:

Aikaisempi tiedote aiheesta: