16.6.2021 11.05
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Fingrid asentaa pörriäishotelleja voimajohtopylväisiin Kouvolan seudulla

Pölyttäjähyönteisten määrä maapallolla on vähentynyt uhkaavasti. Syitä tähän ovat hyönteisten elinympäristöjen katoaminen, hyönteismyrkyt, vieraslajit ja ilmastonmuutos. Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid haluaa edistää luonnon monimuotoisuutta voimajohtoalueillaan, ja asentaa pölyttäjähyönteisille keinopesiä puurakenteisiin voimajohtopylväisiin.

Tärkeimpiä pölyttäjähyönteisiä ovat kimalaiset ja mehiläiset. Noin 75 prosenttia viljelykasveista tarvitsee pölyttäjiä, joten pölyttäjähyönteisten mahdollinen kuoleminen sukupuuttoon on ihmisten ravinnon turvaamisen kannalta kriittinen uhka.

Keinopesän ansiosta hyödyllisille pölyttäjille on tarjolla tarpeellisia, suojaisia koloja, ja pölyttäjien määrän lisääntyminen on eduksi luonnon monimuotoisuudelle sekä kasvien ja hedelmien sadolle. Pörriäishotelleja asennetaan kuutisenkymmentä noin kymmenen kilometrin alueelle Kouvolan seudulla.

BeePower –pörinää verkkoon

Fingridin yhtenä yritysvastuutavoitteena on edistää luonnon monimuotoisuutta voimajohtoalueilla.

Pölyttäjille tärkeinä elinympäristöinä toimineet perinteiset niityt ovat vähentyneet maisemastamme maankäytön muuttuessa. Avoimina ja valoisina pidetyistä voimajohtoalueista voidaan helposti saada tämän päivän niittyjä, sillä ne ovat oivallisia eläinpölytystä vaativien kukkivien kasvien kasvupaikkoja.

Perinteisesti voimajohtopylväisiin ei sähköturvallisuussyistä saa kiinnittää mitään. Kaikenlainen toiminta ja kiinteät rakenteet voimajohtojen läheisyydessä edellyttävät myös aina Fingridin lupaa, ns. risteämälausuntoa. Risteämälausunto tarvitaan, jotta alueelle suunniteltu hanke voidaan toteuttaa turvallisesti.

- Pörriäishotelleilla kokeilemme, voimmeko tarjota pölyttäjille suojaisia koloja ja edistää täten luonnon monimuotoisuutta voimajohtoalueillamme. Teemme kokeilun Fingridin itsensä omistamilla maa-alueilla turvallisesti ja huolella suunnitellen, kertoo Fingridin yritysvastuuasioista vastaava lakiasiainjohtaja Marina Louhija.

Vastaavia keinopesiä voi ostaa kaupoista ja asentaa vaikkapa omaan pihapiiriin. Malleja ja kokoja saa valmiina monenlaisia.

- Me hyödynnämme myös valmiita keinopesiä. Toivottavasti pörriäiset löytävät ”hotelliketjumme” ja viihtyvät näissä pesissä. Siten saamme vähän erilaista pörinää, BeePoweria sähköverkkoon, naurahtaa Louhija.

Fingrid Oyj: lakiasiainjohtaja Marina Louhija, puh. 040 5190 627 ja erikoisasiantuntija Tiina Seppänen, puh. 040 533 2095

Voimajohtoalueiden luonnon monimuotoisuutta edistetään myös momella muulla tavoin. Lisätietoa verkkosivuillamme>

Kuva pörriäishotellin asennuksesta Fingridin voimajohtoalueella Kouvolan seudulla sekä valmis pörriäishotelli. Kuvat: Johannes Wiehn

Pörriäishotellin asennus