28.1.2020 14.55
5.2.2020 08.30
Kuulemiset ja konsultaatiot

Pohjoismainen selvitys tarjousalueiden määrittämisestä. Kommentoi 14.2. mennessä.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt selvittävät yhdessä sähkön tarjousaluerakennetta. Aiheesta järjestettiin webinaari 31.1. Kommentteja selvitykseen voi lähettää 14.2. saakka.

Pohjoismainen selvitys noudattaa uusia eurooppalaisia määräyksiä, jotka vaativat kantaverkkoyhtiöitä tekemään tarjousalueselvityksen metodologian ja ehdotuksen mahdollisista vaihtoehtoisista tarjousalueista. Ehdotuksia tarkastellaan alueellisessa tarjousalueselvityksessä käyttämällä yhteistä metodologiaa. Jatkossa tarjousalueiden tarkasteluita on tehtävä säännöllisesti.

Yhteisen eurooppalaisen metodologian kehittäminen tarjousalueiden määrittämistä varten on meneillään. Kantaverkkoyhtiöiden on esitettävä ehdotuksia vaihtoehtoisista tarjousalueista tarkempaa tarkastelua varten. Suomen osalta ei esitetä vaihtoehtoisia tarjousalueita ja selvityksen lähtökohtana on siis, että Suomi on yksi tarjousalue ja Suomessa on kaikkialla yksi sähkön tukkuhinta.

Toivomme kommentteja pohjoismaiseen tarjousalueselvitykseen englanniksi viimeistään perjantaina 14.2.2020 osoitteeseen tarjousalueselvitys@fingrid.fi.

Lisätiedot:

Niko Korhonen, Fingrid, sähköposti: niko.korhonen(at)fingrid.fi

Liitteet:

Nordic BZRR alternative configuration biddingzone

Webinaarin esitysaineisto

Tiedote päivitetty 5.2. ja esitysainesto lisätty.