19.2.2020 15.24
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Päivitetty ehdotus pohjoismaista tarjousalueselvitystä varten

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt selvittävät yhdessä sähkön tarjousaluerakennetta osana eurooppalaista tarjousalueselvitystä. Ehdotusta on päivitetty pohjoismaisten tarjousalueiden osalta ja se on lähetetty viranomaisten hyväksyttäväksi.

Tuleva pohjoismainen selvitys noudattaa uusia eurooppalaisia määräyksiä, jotka vaativat kantaverkkoyhtiöitä tekemään tarjousalueselvityksen metodologian ja ehdotuksen mahdollisista vaihtoehtoisista tarjousalueista. Vaihtoehtoisia tarjousalueita tarkastellaan alueellisissa tarjousalueselvityksissä käyttämällä yhteistä eurooppalaista metodologiaa.

Päivitetty menetelmäehdotus ja arvioitavat tarjousaluevaihtoehdot on lähetetty viranomaisten hyväksyttäväksi. Sääntelyviranomaisten hyväksynnän jälkeen kantaverkkoyhtiöt tekevät yksityiskohtaisen selvityksen. Tämän jälkeen selvityksestä järjestetään julkinen kuuleminen, minkä jälkeen tarjousaluemuutoksista jätetään esitykset kansallisille sääntelyviranomaisille.

Suomen osalta selvityksen lähtökohtana on, että Suomi on yksi tarjousalue ja Suomessa on kaikkialla yksi sähkön tukkuhinta.

Keräsimme palautteet tarjousalueselvityksestä järjestetyn webinaarin (31.1.2020) ja myöhemmin välitettyjen kommenttien perusteella. Kommentit ovat huomioitu uudessa ehdotuksessa ja ne huomioidaan myös tarjousalueselvityksessä.

Lisätiedot:

Niko Korhonen, Fingrid, sähköposti: niko.korhonen(at)fingrid.fi