15.6.2020 12.15
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Katsaus paikallisen joustavuuden kehityshankkeisiin Pohjoismaissa

Neljä pohjoismaista kantaverkkoyhtiötä on julkaissut raportin, joka antaa yleiskuvan paikalliseen joustavuuteen liittyvistä kehityshankkeista.

Raportti ”Local flexibility projects in the Nordics – Experiences on R&D, pilot projects and local DSO-TSO cooperation” kuvaa, millaisia joustoratkaisuja Pohjoismaissa ollaan kehittämässä erilaisiin tilanteisiin. Hankkeet pureutuvat erityisesti jakelu- ja siirtoverkonhaltijoiden yhteistyön parhaisiin käytäntöihin ja mahdollisuuksiin täydentää verkon vahvistusta joustoratkaisuilla.

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan kantaverkkoyhtiöiden raportti sisältää kollektiivisen katsauksen paikallisen joustavuuden hyödyntämiseen ja sen mahdollisuuksiin tuottaa lisäarvoa. Perustason haasteet ovat samanlaisia ​​koko Pohjoismaissa, mutta hankkeet kehitetään toimimaan olemassa olevien kansallisten ratkaisujen kanssa. Tiedonjako on kuitenkin erittäin tärkeää, jotta yhdenmukaistetut tulevaisuuden ratkaisut voivat toimia rinnakkain ja tukea tehokasta sähkökauppaa Pohjoismaiden alueella.

Tämä raportti on pohjoismaisten siirtoverkonhaltijoiden yhteistyön tulos ja tarjoaa yleiskatsauksen 12 pohjoismaiseen paikallista joustavuutta koskevaan hankkeeseen, joilla tuetaan vähähiiliseen sähköjärjestelmään siirtymistä.

Raporttiin voit tutustua täällä.

Jukka Rinta-Luoma, Fingrid Oyj