27.11.2019 15.01
28.11.2019 14.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Pohjoismaisen kapasiteetinlaskentahankkeen sidosryhmäfoorumi 12.12. Kööpenhaminassa

Kapasiteetinlaskentahankkeen sidosryhmäfoorumi järjestetään 12. joulukuuta Kööpenhaminassa. Ilmoittaudu tilaisuuteen 5.12. mennessä.

Pohjoismaisten kantaverkonhaltijoiden yhteinen kapasiteetinlaskentahanke (CCM-projekti) järjestää torstaina 12.12. sidosryhmäfoorumin Kööpenhaminassa. Tilaisuus alkaa klo 10 (CET) ja päättyy noin klo 16 ja se järjestetään Kööpenhaminan lentokentän hotelli Clarionissa.

Kaikki sidosryhmät ovat tervetulleita tilaisuuteen kuulemaan ja keskustelemaan CCM-projektin ajankohtaisista asioista.

Tilaisuuden ohjelma:

• Tilannepäivitys: missä mennään nyt?
  • Kertaus Flow Based -laskentamenetelmästä
  • Laskentamenetelmien käyttöönoton aikataulu
  • ACERin päätös pitkän aikavälin kapasiteetinlaskentamenetelmästä (LT CCM) sekä vaikutukset Day Ahead- ja Intraday-markkinoiden kapasiteetinlaskentamenetelmiin
  • Työkalu Flow based -kapasiteetinlaskennan tulosten tarkasteluun
  • Kysymyksiä ja vastauksia

Pyydämme kaikkia kiinnostuneita ilmoittautumaan tilaisuuteen 5.12. mennessä

Toivottavasti tapaamme joulukuussa!

Lisätiedot:

Jussi Matilainen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5143

Sanaselityksiä:

Intraday. Päivänsisäisellä eli intraday-markkinalla tarkoitetaan sähkön markkinapaikkaa, jolla käydään kauppaa jatkuvasti lähellä sähkön toimitushetkeä. Päivänsisäinen kaupankäynti antaa markkinatoimijoille mahdollisuuden tasapainottaa sähkön tuotantonsa ja kulutuksensa reaaliaikaisemmin ja tukea koko sähköjärjestelmän tasapainotusta.

Day ahead. Vuorokausimarkkinalla eli day ahead -markkinalla tarkoitetaan sähkön markkinapaikkaa, jolla käydään kauppaa seuraavalle vuorokaudelle myytävästä ja ostettavasta sähköstä.

Flow based. Pohjoismaissa otetaan käyttöön siirtoihin perustuva siirtokapasiteetinlaskentamenetelmä eli flow based -menetelmä ensin vuorokausimarkkinoille ja myöhemmin mahdollisesti myös päivänsisäisille markkinoille. Flow based -menetelmä huomioi siirtoverkon nykyistä menetelmää tarkemmin, jolloin markkinoille voidaan antaa kullakin hetkellä suurin mahdollinen siirtokapasiteetti sähkön toimitusvarmuudesta tinkimättä.
Lisätietoa >