19.1.2018 14.50

Pohjoismainen tasehallintamalli etenee

Työ tulevaisuuden pohjoismaisen tasehallintamallin parissa etenee. Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat tänään tehneet etenemisestä aiesopimuksen. Tämä on tärkeä askel kohti uutta yhteispohjoismaista tasehallintamallia. Nykyisestä mallista poiketen uudessa tasehallintamallissa tuotanto- ja kulutus tasapainotettaisiin kullakin pohjoismaisen markkinan tarjousalueella erikseen.  Kantaverkkoyhtiöiden tavoitteena on saavuttaa yksi yhteinen Pohjoismaiden tasehallintakokonaisuus, joka muodostuu yhdestätoista (11) nykyisiä tarjousalueita vastaavasta tasehallinta-alueesta.

Aiesopimuksessa pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt sopivat uuden tasehallintamallin keskeisistä periaatteista. Kantaverkkoyhtiöt toteavat, että tämä työ on tärkeää, jotta varmistetaan yhteinen eteneminentasehallintarakenteesta sekä eurooppalaisten suositusten mukaisista menetelmistä ja malleista.

– Työstämme nyt kansallisille sääntelyviranomaisille yhteistä ehdotusta Pohjoismaiden tasehallintarakenteeksi. Uskomme, että tulemme solmimaan yhteistyösopimuksen maaliskuun alussa ja se johtaa yhteiseen tasehallintarakenne-esitykseen kansallisille sääntelyviranomaisille, toteavat pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden toimitusjohtajat yhteisessä lausunnossaan.

Lisätiedot:
Jukka Ruusunen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5140