21.11.2017 10.20
Ajankohtaista, Projektit

Fingridin verkko pysyy toimintavarmana pitkäjänteisellä kehittämisellä ja kunnossapidolla

Fingrid on tehnyt päätökset kahden sähköaseman uusimisesta sekä kantaverkon kunnossapitopalveluiden palvelutoimittajista kaudelle 2018 - 2020. Investoinneilla ja ennakoivalla kunnossapidolla taataan kantaverkon korkea käyttövarmuus, joka vuonna 2016 oli yli 99,9 prosenttia.

Kantaverkon rakentamisen ja kunnonhallinnan tavoitteena on sähkönsiirron luotettavuus, turvallisuus ja kustannustehokkuus.

Fingridin verkon toimintaa ja kuntoa valvotaan esimerkiksi käytönvalvonta- ja kameravalvontajärjestelmillä sekä säännöllisesti tehtävillä erilaisilla tarkastuksilla.

Uuteenkaupunkiin rakennetaan kokonaan uusi sähköasema - Raasakan sähköasema uusitaan

Uudenkaupungin ja sen lähialueiden sähkönsaantia on tähän asti turvannut 1970-luvulla rakennettu Kalannin sähköasema. Ikääntynyt ja huonokuntoinen asema puretaan ja sen läheisyyteen rakennetaan kokonaan uusi asema, joka saa nimekseen Uudenkaupungin sähköasema. Aseman rakentamisen investointikustannukset ovat noin 5 miljoonaa euroa ja se valmistuu vuonna 2019.

Oulun pohjoispuolella sijaitseva Raasakan sähköasema on otettu käyttöön vuonna 1970. Sen alkuperäinen tehtävä on ollut liittää verkkoon samannimisen vesivoimalaitoksen tuottama sähkö. Aseman laitteet ja rakenteet ovat ikääntyneet ja siirtokyvyltään alimittaiset. Asema rakennetaan uudelleen nykyiselle paikalleen vuoden 2019 loppuun mennessä.  Uusittu teknisesti luotettava asema palvelee muun muassa Perämerenkaarelle rakennettujen tuulivoimaloiden tuottaman sähkön siirtämisessä eteenpäin. Raasakan aseman uusimisen kustannusarvio on noin 3 miljoonaa euroa.

Fingrid hankkii kunnossapitopalvelut alan osaavilta palvelutoimittajilta kilpailuttamalla

Vuosien 2018 - 2020 kunnossapitopalvelut toimittaa seuraavat yhteistyöyritykset:

Sähköasemien peruskunnossapito: Caverion Suomi Oy, Empower PN Oy, Infratek Finland Oy ja Voimatel Oy. Hankinnan arvo on noin 14 miljoonaa euroa.

Toisiolaitteiden* perus- ja erikoiskunnossapito: Infratek Finland Oy.
Hankinnan arvo on noin 3 miljoonaa euroa.

Voimajohtojen peruskunnossapito: Eltel Networks Oy ja Empower PN Oy.
Hankinnan arvo on noin 6 miljoonaa euroa.

Uusikaupunki ja Raasakka: Antero Reilander, vanhempi asiantuntija, verkkosuunnittelu,
puh. 030 395 4199
Sähköasemien kunnossapito: Timo Heiskanen, kunnonhallintapäällikkö, puh. 030 395 4610
Voimajohtojen kunnossapito: Mikko Jalonen, kunnonhallintapäällikkö, puh. 030 395 4176

Lisätietoa Fingridin verkon kehittämisestä ja rakentamisesta voi lukea kantaverkon kehittämissuunnitelmasta. Kunnossapidon periaatteista voi lukea lisää täällä.

*Sähköasemien päälaitteet- ja laitteistot ovat osa voimansiirtoverkkoa. Näitä ovat esimerkiksi kytkinlaitokset, tehomuuntajat, kompensointilaitteet ja muut suurjännitelaitteet. Toisiolaitteet- ja laitteistot ovat aseman käyttöä palvelevia laitteita, kuten esimerkiksi suojarelekaapit ja -taulut, ohjaustaulut, omakäyttölaitteistot, automaatiolaitteistot ja tietoliikennelaitteet.