5.11.2003 00.00

Nummelan tilataideteos on voimajohtopylväs ja tervetulotoivotus

Vihtiläisen valtuutetun Aila-Helena Löfgrenin valtuustoaloitteesta liikkeelle lähtenyt Meritien liittymän tilataideteos valaistaan tänään. Varsinaiselta viraltaan teos on valtakunnan päävoimansiirtoverkosta vastaavan Fingrid Oyj:n pylväs, joka kannattelee alueen sähkönsiirron kannalta tärkeitä 110 kilovoltin (kV) voimajohtoja.

Aloite Meritien eritasoliittymän tilataideteoksesta tehtiin joulukuussa 2000. Toiveena esitettiin hartaasti odotettuun liittymään maamerkkiä, joka "ilmentää vihtiläistä perinnettä ja tiedottaa näkyvästi siitä, että valtatiellä 2 liikkuva autoilija on tulossa erääseen läntisen Uudenmaan voimakkaimmin kehittyvään liiketoiminnan keskukseen".

Jo liittymän suunnittelun ensivaiheessa selvisi, että alueella olleen Niemelästä Nummelaan kulkevan voimajohdon linjausta oli siirrettävä. Vihdin kunnan, Tiehallinnon ja Fingridin yhteistyö tuotti Meritien sillan kupeeseen suunnitelman, jossa johtomuutos toteutettiin maisemaratkaisuna.

Sisustusarkkitehti Jorma Valkaman suunnitteleman - toistaiseksi nimettömän - voimajohtopylvään muotokieli on moderni ja omaleimainen. Vapaastiseisova, sinkitty, ristikkorakenteinen pylväs sai ylleen peltikasettielementeistä kootun "mekon", jota kirjovat kolmen eri sinisävyn värivivahteet. Teräslevyä mekkoon kului 260 neliömetrin verran.

Ilman peltejä ja niiden kiinnitystukia pylväs painaa noin 11000 kiloa ja korkeutta sillä on 37,6 metriä. Pellityksenä on kaksikerroksinen Composer julkisivulevy kolmena erikokoisena peltikasettielementtinä, joita on yhteensä 224. Rakennesuunnittelusta on vastannut Taisto Siivonen, helsinkiläisestä FSDT Oy:stä.

Tänään keskiviikkona, täsmälleen auringon laskun aikaan klo 16.15 pylväs saa valaistuksen, jonka on suunnitellut valaistussuunnittelija Ilkka Volanen Helsingin Valo- ja äänityöpalvelu Oy:stä.

Hankkeen projektipäällikkö Eero Honkavaara Fingridistä toteaa johtomuutoksen toteutuksessa olleen esimerkillistä yhteistyöhakuisuutta. "Teknisesti hanke hoidettiin osaurakoina, jotta myös paikallisille urakoitsijoille voitiin antaa mahdollisuus osallistua oman lähiympäristön kehittämiseen. Kolme seitsemästä osaurakasta tehtiinkin paikallisin voimin, heidän osuutensa hankkeen kokonaiskustannuksista oli noin 10 %." Johtomuutostyön kustannukset olivat yhteensä noin 250.000 euroa.

Eero Honkavaara, 030 395 5110 tai 040 501 8257