;
20.12.2019 11.14
Projektit, Sähköjärjestelmä

Rautarouvan viimeinen pylväs kaadettu

Rautarouvaksi kutsuttu Suomen vanhin voimajohto rakennettiin 90 vuotta sitten. Vanhaa voimajohtolinjaa on uusittu pala palalta 2000-luvun puolella. Alkuperäisistä pylväistä viimeinen purettiin 19. joulukuuta 2019.

1920-luvulla Imatran ja Turun välille pystytettiin lähes 2 000 voimajohtopylvästä, ja 110 kV -voimajohtoa nousi yhteensä 560 kilometrin matkalle. Rautarouva on pysynyt näihin päiviin asti olennaisena osana Suomen sähkönsiirron kantaverkkoa. Vuosien varrella alkuperäiset pylväät ehtivät kuitenkin kulua huonoon kuntoon, ja Fingridissä aloitettiin Rautarouvan uusiminen 2000-luvun alkupuolella.

Viimeinen osa urakasta käynnistettiin Hausjäven Hikiän ja Orimattilan välillä vuonna 2017. Tälle osuudelle alkuperäisen, pelkän 110 kV -voimajohdon sijaan rakennettiin 400 + 110 kV -voimajohto. Uusittu, Rautarouva II -nimellä kulkeva voimajohto jouduttiin paikoin rakentamaan haastavissa olosuhteissa. Töitä tehtiin yötä myöten esimerkiksi vilkasliikenteisen Lahden moottoritien yllä.

Torstaina purettu viimeinen alkuperäisen Rautarouvan voimajohtopylväs sijaitsi Orimattilan Iso-Hennassa. Voimajohtopylvään purkamisen myötä pitkä uusimisurakka on saatu päätökseen. Fingridin projektipäällikkö Hannu Kuikka toteaa: ”Viimeinen Rautarouvan uusimisurakka on nyt onnellisesti takanapäin ja työt onnistuivat lukuisista haasteista huolimatta oikein hyvin. Kiitokset kaikille mukana olleille.”  

Rautarouva-viimeinen-pylvas-pienires.jpg

Rautarouva-pylvaan-kaato-pienires.jpg

 

Lisätiedot:
Hannu Kuikka, projektipäällikkö
puh. 030 395 5216

Lisää tietoa Rautarouvasta Fingrid-lehden artikkelissa:
https://www.fingridlehti.fi/nain-rakennettiin-rautarouva/

Korkean resoluution kuvia Rautarouvan viimeisen pylvään kaadosta Fingridin uutishuoneessa Epressissä. Valitse kohta Kuvat:
https://www.epressi.com/uutishuoneet/fingrid-oyj.html