; ;
4.11.2025 10.02
Ajankohtaista

Luottamus Fingridiin säilyi vahvana – asiakkaat arvostavat asiantuntijuutta ja avoimuutta

Asiakaslähtöisyys on yksi Fingridin strategisista kulmakivistä. Fingrid mittaa asiakastyytyväisyyttä vuosittain kehittääkseen palveluitaan palautteen pohjalta. Vuoden 2025 kyselyn tulokset vahvistavat, että asiakkaat luottavat Fingridiin ja kokevat saavansa hyvin toimivia palveluja.

Suositteluindeksi (NPS) oli +48, mikä kertoo vahvasta asiakastyytyväisyydestä. Vaikka tulos laski viime vuoden poikkeuksellisen korkeasta tasosta (+60), säilyi se edelleen hyvällä tasolla. Tulos osoittaa, että asiakaskokemus on kokonaisuutena myönteinen, vaikka yksittäisissä osa-alueissa voidaan tunnistaa kehityspotentiaalia.

Fingridin asiantuntijuus, luotettavuus ja asiakaslähtöisyys nousivat jälleen esiin vahvuuksina, ja Fingridin koettiin toimivan koko yhteiskunnan hyväksi. Asiakkaiden tyytyväisyys vahvistui entisestään siirtokeskeytysten suunnittelun ja häiriöselvitysten osalta. Myös tyytyväisyys avoimen sähkömarkkinadatan palveluun vahvistui. Asiakkaat odottavat Fingridiltä kustannustehokkuutta ja monimuotoisten asiakastarpeiden ymmärtämistä. Lisäksi avoimissa vastauksissa toivottiin mm. selkeämpää viestintää markkinamuutoksista ja liittymistehorajoituksista.

Kyselyn tulokset tarjoavat Fingridille arvokasta tietoa asiakastoiminnan kehittämiselle. ”Fingridin visiona on puhdas, varma ja Euroopan kilpailukykyisin sähköjärjestelmä. Kehitämme jatkossa viestintää muutostilanteissa ja parannamme sähköisiä palvelujamme vieläkin asiakaslähtöisemmiksi. Lisäksi syvennämme ymmärrystämme asiakkaiden tarpeista. Kiitän lämpimästi asiakkaitamme palautteesta, se ohjaa työtämme kohti entistä parempaa asiakaskokemusta”, sanoo Fingridin toimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka.

Kysely lähetettiin yli 950 asiakkaalle ja vastausprosentti oli 20 %.

Net Promoter Score (NPS) perustuu yhteen kysymykseen: "”Kuinka todennäköisesti suosittelisit Fingridin tapaa toimia asiakkaidensa kanssa?" Vastaus annetaan asteikolla 0–10, ja tulos lasketaan vähentämällä kriittisten vastaajien (arvosanat 0–6) osuus suosittelijoiden (arvosanat 9–10) osuudesta. NPS voi vaihdella −100:n ja +100:n välillä.