Asiakkailta kehittävää palautetta Fingridin risteämälausuntoprosessiin
Vuosittaisessa asiakkaillemme suunnatussa asiakastyytyväisyyskyselyssä olemme viime vuosina saaneet palautetta myös liittyen antamiimme risteämälausuntoihin*. Näiden antamiseen liittyvää prosessia kehitetään ja halusimme tarkemmin selvittää lausunnon saajilta heidän näkemyksiään prosessin toimivuuteen. Niinpä toteutimme maalis-huhtikuussa 2025 tyytyväisyyskyselyn, joka lähetettiin kaikille kahden vuoden sisällä risteämälausuntoa pyytäneille henkilöille. Yhteensä kutsu osallistua kyselyyn lähetettiin 632:lle henkilölle. Kyselykutsuista palautui 12 % sähköpostiosoitteen poistumisen vuoksi. Vastauksia saatiin kuitenkin 133 kpl ja vastausprosentti oli näin lähes 24 %. Suurkiitokset kaikille vastaajille!
Asiakkaiden tyytyväisyys asteikolla 1-10 risteämälausuntoprosessiin oli keskimäärin 6,6. Avoimien vastausten perusteella merkittävin arvosanaa määrittävä asia on liian pitkäksi koettu lausuntoaika. Lausunnon pyytämisen koki melko tai erittäin helpoksi yli 80 % vastaajista. Lähes 90 % vastaajista kokee saamansa risteämälausunnon melko tai erittäin selkeäksi ja helposti ymmärrettäväksi. Lähes 90 % vastaajista kokee myös lausunnon sisällön ja sen sisältämän tiedon sopivan laajaksi. Lausunnon liitteitä hyödyntää yli 90 % vastaajista. Tyypillisin hyödyntämistapa on toimijoiden, mm. urakoitsijoiden, ohjeistaminen. Yli puolet vastaajista koki myös lausunnon liitteet joko melko tai erittäin selkeiksi. Vajaat 2/3 vastaajista piti kohtuullisena lausuntopyynnön käsittelyaikana yhtä kuukautta ja tämä vastausaika riittäisi kokonaisuudessaan 85 % vastaajista.
Kyselyssä saatiin myös erilaisia toiveita ja huomioita risteämälausuntoprosessiin liittyen mm. kyselyn tarkempaan yksilöimiseen. Poimimme saamamme ehdotukset ja ideat jatkojalostukseen. Keskeisenä lausuntoprosessia parantavana toimenpiteenä pyrimme purkamaan työjonoja ja tehostamaan lausuntojen tekemistä niin, että lausuntoajan kestoa voidaan lyhentää. Olemme lisänneet risteämälausuntoihin käytettäviä resursseja ja nyt tutkimme muun muassa tekoälyn hyödyntämistä lausuntoprosessissa. Seuraamme jatkossa myös lausunnon pyytäjien tyytyväisyyttä jokaisen lausunnon mukana lähetettävien lyhyiden palautekyselyiden avulla.
Lisätietoja:
Mika Penttilä, yksikön päällikkö, puh. 030 395 5230
Heidi Oja, erikosasiantuntija, puh. 030 395 5138
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi.
*Risteämälausunnolla tarkoitetaan Fingridin pyynnöstä antamaa lausuntoa, jossa ohjeistetaan rakentamista ja toimintaa voimajohtojemme ympäristössä, jotta turvallisuusnäkökohdat niin voimajohtorakenteiden kuin toiminnanharjoittajankin osalta tulevat huomioiduiksi. Mikäli suunnitellaan rakentamista tai muuta toimintaa Fingridin voimajohdon ympäristössä, tästä on pyydettävä risteämälausunto. Lausunnossa annamme voimajohtojen kannalta huomioitavia reunaehtoja ja ohjeita hankkeiden toteuttamisesta. Risteämälausuntopyynnön voi tehdä hyvin jo suunnittelun alkuvaiheessa. Käsittelyaikamme on noin kolme kuukautta.