28.1.2024 15.22
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtoyhteyden vika paikannettu

Toinen Suomen ja Viron välisistä sähkönsiirtoyhteyksistä vikaantui perjantaiyönä 26.1. EstLink 2 -yhteyden vikaantumisen selvitystyötä on jatkettu viikonlopun aikana ja vika saatu paikannettua Viron puolelle.

EstLink 2 -yhteyden vikaantumista on selvitetty tiiviissä yhteistyössä Viron kantaverkkoyhtiö Eleringin ja eri viranomaisten kanssa perjantaiaamusta lähtien. Sunnuntain aikana vika saatiin paikannettua ranta-alueelle Virossa. Vian tarkempi paikannus jatkuu edelleen, ja korjausaikataulu tarkentuu viikon 5 aikana vian täsmällisen sijainnin ja luonteen selkiytyessä.

Sähkönsiirtoyhteys on toistaiseksi pois käytöstä. Korjaustyöt aloitetaan heti vian tarkemman luonteen selvittyä. Vianselvityksen yhteydessä saatujen ja kerättyjen tietojen perusteella vikaa ei ole aiheuttanut ulkopuolinen tekijä.

Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtoyhteyden vikaantuminen ei vaarantanut sähköjärjestelmän toimintaa Suomessa. Sähköjärjestelmä toimii normaalisti ja sähkön riittävyys on tällä hetkellä hyvä.

Tuomas Rauhala, johtaja, Fingrid Oyj, puh 040 506 4695
Arto Pahkin, valvomopäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 0400 756 146