3.1.2024 12.41
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Sähkönkulutus nousi kireässä pakkassäässä talven ennätystasolle

Suomen ylle asettui uuden vuoden aluksi pakkasrintama, joka on nostanut sähkönkulutuksen kuluvan talven ennätystasolle. Fingridin arvion mukaan korkeita kulutuslukuja tullaan näkemään loppuviikon ajan, mikäli pakkanen jatkuu kireänä. Sähkön riittävyys pysyy hyvällä tasolla sähkön tuotannon ja tuonnin toimiessa ilman suuria häiriöitä.

Uusi vuosi alkoi selvästi keskimääräistä kylmemmissä merkeissä ja kireä pakkanen on nostanut sähkön kulutuksen tämän talven huippulukemiin alkuviikosta tiistain ja keskiviikon aikana. Sähkön käyttö Suomessa on noussut korkeimmillaan yli 14 500 megawatin tasolle.  Korkea kulutus ei ole aiheuttanut ongelmia, sillä sähkön tuotantolaitokset ovat olleet hyvin käytössä ja siirtoyhteydet ovat toimineet ilman sähkön riittävyyteen merkittävällä tavalla vaikuttavia häiriöitä.

”Sähköjärjestelmä toimii normaalisti ja sähkötehon riittävyys näyttää tällä hetkellä hyvältä. On kuitenkin tärkeää, että sähkönkäyttäjät ovat mukana kulutusjoustossa ajoittamalla mahdollisuuksiensa mukaan sähkön käyttöä pois aamun ja iltapäivän huipputunneilta”, muistuttaa johtaja Tuomas Rauhala Fingridistä.

Viime syksynä julkaistussa talven tehotilannetta koskevassa arviossa Fingrid arvioi sähkönkulutuksen nousevan erittäin kylmänä ja vähätuulisena talvipäivänä 14 300 megawattiin. Tämänhetkinen tilanne poikkeaa arviosta kuitenkin merkittävällä tavalla, koska tällä hetkellä säätila on ennustettua kylmempi ja  tuuli lisää pakkasen purevuuden lisäksi tuulivoiman tuotantoa. Tuulivoiman tuotanto on ollut arvioituun vähätuuliseen tilanteeseen verrattuna korkeampi, mikä luonnollisesti vaikuttaa sähkön hintaan ja siten myös korkeilla hinnoilla aktivoituvan kulutusjouston määrään.

Ilmatieteen laitoksen mukaan kireä pakkanen jatkuu Suomessa tällä viikolla. Fingridin arvion mukaan pitkittynyt pakkasjakso pitää sähkön kulutuksen korkealla tasolla ja voi nostaa sitä edelleen loppuviikkoa kohden noin 15 000 MW:n tasolle. Sähkön rajasiirtoyhteyksien ja tuotantolaitosten korkean käytettävyyden myötä sähkön riittävyyden odotetaan kuitenkin pysyvän hyvällä tasolla. Myöhään tiistai-iltana vikaantuneen Viron ja Suomen välisen Estlink 1 -siirtoyhteyden viankorjaustyöt ovat käynnissä Espoon sähköasemalla ja valmistuvat todennäköisesti torstain 4.1. aikana.  Estlink 1:n vikaantumisella ei ole tällä hetkellä vaikutusta sähkön riittävyyteen Suomessa.

Johtaja Tuomas Rauhala, Fingrid Oyj, p. 040 506 4695
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi