26.6.2024 10.22
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Sähkömarkkinat kiinnostavat kuluttajia, vaikka ne koetaan epäselvinä

Sähköstä on tullut kuluttajia kiinnostava tuote. Lähes puolet suomalaisista (49 %) ilmoittaa kiinnostuksensa sähkömarkkinoita kohtaan kasvaneen. Melkein yhtä suuri osa (46 %) seuraa pörssisähkön hintaa viikoittain. Kuluttajia mietityttää korkea sähkön hinta ja hintavaihtelut. Hintaa seurataan, mutta suurin osa suomalaisista (70 %) ei kuitenkaan ole tehnyt muutoksia omaan sähkön käyttöönsä. Tiedot käyvät ilmi Fingrid Oyj:n Innolinkillä teettämästä kuluttajatutkimuksesta.

Sähkömarkkinatietoja seurataan etenkin perinteisistä uutismedioista, sähkön myyntiyhtiöiden ja jakeluverkkoyhtiöiden viestinnästä. Monet suomalaiset hakevat tietoja markkinoista myös kantaverkkoyhtiö Fingridistä ja Energiavirastosta, jotka nähdäänkin luotettavina lähteinä.

Sähköalan toimijoilla on viestinnässään kehitettävää, sillä suomalaiset eivät kovin hyvin tunne sähköjärjestelmän eri toimijoiden roolia. Esimerkiksi kantaverkkoyhtiön tehtävän sähköjärjestelmässä katsoo ymmärtävänsä vain 35 % suomalaisista. Vihreään siirtymään suomalaiset suhtautuvat myönteisesti ja pitävät sitä tärkeänä.

Sähkömarkkinat näyttäytyvät merkittävälle osalle suomalaisista epäselvinä. Noin kolmannes ei koe ymmärtävänsä sähkömarkkinoiden toimintaa kokonaisuudessaan, ja vastaavasti kolmannes kokee ymmärtävänsä.

Useimmin vastaajille oli epäselvää sähkön hinnan muodostuminen ja sen vaihtelut. Monet vastaajista eivät ymmärrä, miten sähkön hinta määräytyy pörssissä, mikä vaikuttaa hintavaihteluihin, miksi hinta on korkea tai alhainen eri tilanteissa, ja miksi sähkön siirtohinta vaihtelee eri alueilla tai yhtiöillä. Kyselyn mukaan eniten toivotaankin ymmärrettävässä muodossa olevaa tietoa sähkön hinnan muodostumisesta.

Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuluttajaymmärrystä sähkömarkkinoiden muutokseen sekä ymmärrykseen sähkömarkkinoiden toimivuudesta. Tutkimus toteutettiin kuluttajapaneelikyselynä huhti-toukokuussa 2024. Kohderyhmän muodostivat yli 18-vuotiaat suomalaiset. Tutkimus perustuu 1 000 vastaukseen ja sen virhemarginaali on 3,1 %.

Sähkömarkkinoista puhetta SuomiAreenassa

Fingrid järjestää torstaina 27.6. klo 16 Porin SuomiAreenassa paneelikeskustelun sähkömarkkinoiden toiminnasta ja sähkön hinnan muodostumisesta.

Eetunaukion lavalla järjestettävässä paneelissa aiheesta ovat keskustelemassa kansanedustaja Eeva Kalli, Fingridin sähkömarkkinajohtaja Antti Keskinen, Lumme Energian toimitusjohtaja Sami Kurunsaari, Energiaviraston johtaja Antti Paananen ja EPV Energian toimitusjohtaja Rami Vuola. Paneelin juontajana toimii toimittaja Eeva Lehtimäki.

”Superkallista ja sikahalpaa - miksi sähkön hinta vaihtelee?" -paneelikeskustelua voi seurata myös MTV Katsomosta.

Tutkimuksen tiivistelmä liitteenä.

Tiina Miettinen, johtaja, HR ja viestintä, Fingrid Oyj, puh. 0400 758 193