25.1.2024 10.39
Ajankohtaista, Projektit

Kemin alueen sähkönsiirron toimitusvarmuutta parannetaan

Kemin alueella uusitaan kanta- ja jakeluverkkoa alkuvuoden aikana, jotta alueen korkea sähkönsiirron toimitusvarmuus varmistetaan myös tulevaisuudessa. Mittavat muutostyöt voivat kuitenkin tilapäisesti heikentää toimitusvarmuutta alueella.

Kemin alueen teollisuuden ja asukkaiden sähkön toimitusvarmuus vahvistuu entisestään, kun Fingridin tekemät muutostyöt valmistuvat tämän vuoden aikana. Fingrid on jo uusinut alueella sijaitsevan Isohaaran sähköasemansa, ja uusii parhaillaan sähköasemalta etelään ja pohjoiseen kulkevia voimajohtojaan. Alueella tehtävillä muutostöillä vahvistetaan Kemin alueen lisäksi myös Tornion sekä laajemmin Meri-Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan asukkaiden sähkönsaantia.

Voimajohtojen muutostyöt Isohaaran sähköasemalta ovat parhaillaan käynnissä. Muutostyöt ovat haastavia ja ne on suunniteltu huolella yhteistyössä alueen jakeluverkkoyhtiöiden ja teollisuuden kanssa. Rakentamisen aikana toimitusvarmuus on Kemin alueella kuitenkin tilapäisesti normaalia heikompi.

Arto Pahkin, valvomopäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4315
Pasi Mantila, erikoisasiantuntija, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5717