17.6.2024 09.10
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid uusii sähköaseman Jyväskylässä sähköjärjestelmän käyttövarmuuden parantamiseksi

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid uusii Rauhalahden sähköaseman Jyväskylässä. Sähköaseman uusiminen parantaa sähköverkon käyttövarmuutta ja mahdollistaa energiayhtiö Alvan sähkökattiloiden liittämisen kantaverkkoon, mikä tekee kaukolämmön tuotannosta puhtaampaa.

Fingrid uusii vuonna 1984 rakennetun ja käyttöikänsä päässä olevan Rauhalahden 110 kilovoltin sähköaseman laitevaihdoilla. Rauhalahden sähköaseman perusparannus ylläpitää sähkön hyvää käyttövarmuutta Jyväskylässä ja pidentää sähköaseman elinikää noin 40 vuotta. Perusparannus valmistuu vuoden 2026 aikana.

Energiayhtiö Alva rakentaa Rauhalahden voimalaitoksen tontille parin seuraavan vuoden aikana kahdesta sähkökattilasta sekä kaukolämpöakusta koostuvan kaukolämpöverkostoon liitettävän tuotantoyksikön. Sähkökattilat ja kaukolämpöakku tuottavat lämpöä sähköllä, mikä tarjoaa kestävän ja polttamattoman tavan tuottaa energiaa. Rauhalahden sähköaseman perusparannus mahdollistaa näiden sähkökattiloiden liittämisen kantaverkkoon.

Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Käytännössä tavoitteen saavuttaminen edellyttää kantaverkon vahvistamista ja merkittävää sähköntuotannon lisäämistä uusiutuvilla energiamuodoilla.

Lisätiedot:

Timo Kiiveri, varatoimitusjohtaja, Fingrid Oyj, +358 30 395 5136