23.1.2024 08.59
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid investoi Rovaniemellä sijaitsevaan sähköasemaan käyttövarmuuden ylläpitämiseksi

Rovaniemellä sijaitsevalta Pirttikosken sähköasemalta sähköä siirretään laajasti Pohjois-Suomeen. Sähköaseman kautta kantaverkkoon ovat liittyneet myös Pirttikosken, Seitakorvan ja Vanttauskosken vesivoimalaitokset. Fingrid uudistaa sähköaseman vuoden 2026 loppuun mennessä käyttövarmuuden ylläpitämiseksi.

Pirttikosken sähköasema toimii keskeisenä kantaverkon solmupisteenä Pohjois-Suomessa. Sähköasemalta sähköä siirretään koko Lapin alueelle sekä Pohjois-Pohjanmaalle Ranuan, Posion ja Kuusamon alueille.

Sähköasema on otettu käyttöön 1950-luvulla ja sen käytön jatkaminen edellyttää osittaista uusimista. Sähköasemalla uusitaan kokonaisuudessaan nykyinen 220 kilovoltin kytkinlaitos ja osa sähköaseman toisiojärjestelmistä. Lisäksi nykyistä 400 kilovoltin kytkinlaitosta laajennetaan osana laajoja johtojärjestelyitä, joilla olemassa olevat voimajohdot liitetään uudelle kytkinlaitokselle ja samalla tehdään tilaa uuden kytkinlaitoksen sijoittamiseksi asema-alueelle.

Investointi mahdollistaa sähköaseman käytön jatkamisen ja alueen käyttövarman sähkön syötön myös tulevaisuudessa. Sähköasemauusinta on suunniteltu yhteistyössä Pirttikosken sähköasemalle liittyneiden kantaverkkoasiakkaiden kanssa, jotta töiden aiheuttamat keskeytyshaitat olisivat mahdollisimman vähäisiä.

Investointi toteutetaan Pirttikosken sähköasema-alueella ja sen lähiympäristössä. Hanke valmistuu vuoden 2026 lopussa.

Timo Kiiveri, varatoimitusjohtaja, Fingrid Oyj, +358 30 395 5136