27.4.2023 12.18
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tasepoikkeaman hinnanlaskenta uudistuu kesällä 2024

Fingrid valmistelee liittymistä eurooppalaiselle automaattisen taajuudenpalautusreservin markkinapaikalle. Kesällä 2024 otetaan käyttöön kansallinen toteutus, jonka tasepoikkeaman hinnanlaskentaa esittelemme keskustelutilaisuudessa 3.5.

Valmistelemme liittymistä eurooppalaiselle automaattisen taajuudenpalautusreservin (aFRR) markkinapaikalle PICASSOon kesällä 2024. Liitynnän myötä Suomeen tulee aFRR-energiamarkkina, ja aFRR-energian hintakomponentti tulee mukaan tasepoikkeaman hintaan manuaalisen taajuudenpalautusreservin (mFRR) hintakomponentin rinnalle.

Nykyinen mFRR-hintaan perustuva hinnoittelu muuttuu ja tasepoikkeaman hinnaksi muodostuu jatkossa korkein/matalin säätösähköhinta mFRR-hinnasta ja volyymipainotetusta aFRR-hinnasta.

Suomen uutta tasepoikkeaman hinnoittelumallia tullaan päivittämään ja yhtenäistämään myöhemmin valittavan yhteispohjoismaisen tasepoikkeaman hinnoittelumallin mukaisesti. Lisätietoa yhteispohjoismaisesta tasepoikkeaman hinnoittelusta julkaistaan tasehallintahankkeen sivuilla (englanniksi).

Kesällä 2024 käyttöönotettavaa kansallista toteutusta esitellään tasevastaaville keskustelutilaisuudessa 3.5.2023 klo 9.00. Ilmoittautuminen keskustelutilaisuuteen sähköpostitse osoitteeseen taseselvitys@fingrid.fi otsikolla ”Ilmoittautuminen: tasepoikkeaman hinnanlaskenta 2024”. Tasevastaavien ei tarvitse erikseen ilmoittautua tilaisuuteen, kutsut lähetetään heille automaattisesti.

Lisätiedot:

Elina Lahtinen, Fingrid Oyj