6.4.2023 09.52
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Taajuuden vakautusreservien uusien teknisten vaatimusten käyttöönotto alkaa syyskuussa

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat kehittäneet taajuusohjatulle käyttöreserville (FCR-N) ja taajuusohjatulle häiriöreserville (FCR-D) uudet tekniset vaatimukset. Uudistuksen tavoitteena on yhtenäistää vaatimukset Pohjoismaissa ja päivittää vaatimukset vastaamaan sähköjärjestelmän muutoksen asettamia tarpeita. Uudet vaatimukset astuvat voimaan 1. syyskuuta 2023.

Pohjoismaiset sääntelyviranomaiset ovat hyväksyneet 3.4. käytön verkkosäännön (SOGL) mukaiset kantaverkkoyhtiöiden päivitetyt ehdotukset taajuuden vakautusreservien (FCR) lisäominaisuuksista ja mitoitussäännöistä. Ehdotuksissa on kuvattu uusien teknisten vaatimusten keskeisin sisältö. Uudet vaatimukset kehitettiin yhteistyössä reservitoimittajien, säätäjävalmistajien ja yliopistojen edustajien kanssa, ja niiden käyttöönotto on merkittävä askel hyvän käyttövarmuuden takaamiseksi muuttuvassa sähköjärjestelmässä.

Kantaverkkoyhtiöt julkaisevat päivitetyn version uusien vaatimusten yksityiskohtaisesta kuvauksesta ja todentamisprosessista toukokuussa. Suomen, Ruotsin ja Tanskan kantaverkkoyhtiöt ovat sopineet, että uudet vaatimukset astuvat voimaan 1.9.2023. Norjassa vaatimukset tulevat voimaan vuoden 2024 alussa. Reservitoimittajat voivat tehdä uusien vaatimusten mukaisia säätökokeita jo toukokuusta 2023 alkaen. Olemassa olevat reservikohteet tulee testata uusien vaatimusten mukaisesti viimeistään, kun nykyiset säätökokeet vanhenevat.

Mikko Kuivaniemi, Fingrid, puh. 030 395 5188
Pia Ruokolainen, Fingrid, puh. 030 395 5105