25.4.2023 13.44
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Sähköjärjestelmän tila -sivu tarjoaa nyt uutta tietoa

Fingridin sähköjärjestelmän tila -infosivua on päivitetty ja täydennetty käyttäjien toivomalla uudella tiedolla. Sähköjärjestelmän tila päivittyy kolmen minuutin välein ja on Fingridin verkkosivujen suosituimpia sisältöjä.

Sähköjärjestelmän tila -infosivu tarjoaa reaaliaikaisen kokonaiskuvan sähkön tuotannosta, kulutuksesta ja siirrosta Suomessa sekä muuta informaatiota esimerkiksi sähkön markkinahinnasta ja sähköntuotannon päästöistä. Sivulle on nyt lisätty tietoa, joita käyttäjät ovat viime aikoina toivoneet.

Sähköjärjestelmän tilan uudistuksia:

• Sähkönsiirron karttakuvaan on lisätty kunkin rajasiirtoyhteyden tuonnin ja viennin enimmäismäärät.
  • Sähkön tuotantotietojen eri tuotantomuotoihin on lisätty sanaselitykset ja nyt sivuilta löytyy muiden muassa, mitä tarkoittaa muu tuotanto ja tehoreservi.
  • Sähkön tuotantotietojen grafiikkaan on lisätty takautuva tieto edellisen viikon ja kuukauden tuotannosta tuotantomuodoittain. Päivän esitysmuodon lisäksi valittavissa on nyt siis valmiiksi piirrettynä sekä viikon että kuukauden historiatieto. Valittaessa viikko- tai kuukausinäkymä esitetty data ei näy enää 3 minuutin tarkkuudella, vaan grafiikka piirtyy harvemmista kiintopisteistä sivuston toiminnan sujuvoittamiseksi.
  • Sähkön tuotantotietojen grafiikkaa on lisäksi hienosäädetty mm. värien osalta.
  • Sivulle on lisätty taajuutta kuvaava graafi ja ns. taajuuskello

Sähköjärjestelmän tila on pitkään ollut Fingridin suosituimpia verkkosisältöjä ja suosio on kasvanut edelleen viime syksystä alkaen energia-asioiden kiinnostuksen kasvun myötä. Sivun tiedot perustuvat Fingridin avoimeen dataan ja päivittyvät kolmen minuutin välein.

Myös sähköjärjestelmän tilan yhden sivun Online-näkymään tehdään lähikuukausien aikana kevyttä päivitystä.

Lisätiedot:

Eero Järvinen, Fingrid Oyj (data)
Marjut Määttänen, Fingrid Oyj (käytettävyys ja sivustokokonaisuus)
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Sähköjärjestelmän tila >