4.9.2023 13.12
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Ohje sähkön ylituotantotilanteiden hallinnasta julkaistu

Energiamurroksen ja kotimaisen sähköntuotannon lisääntymisen myötä Suomessa voi esiintyä sähkön ylituotantotilanteita. Fingrid on julkaissut sidosryhmille ohjeen sähkön ylituotantotilanteiden hallinnasta. Ohje käsittelee tilannetta, jossa sähköntuotannosta on Suomessa ylitarjontaa.

Ylituotantotilanne voi tulla kysymykseen, mikäli Suomen markkinaehtoiset alassäätötarjoukset ja naapurimaista käytettävissä oleva alassäätökapasiteetti eivät riitä Suomen tehotasapainon hallitsemiseen. Käytettävissä oleva siirtokapasiteetti on tällöin vaarassa ylittyä ja Fingrid joutuu pienentämään sähköntuotantoa Suomessa ilman kaupallisia sopimuksia.

Järjestelmävastuun mukaisesti Fingrid vastaa sähkön ylituotantotilanteiden hallinnasta Suomessa, kuten tuotannon ohjeistamisesta ja tarvittaessa rajoitustarpeen määrittämisestä. Sähköntuotannon haltijat puolestaan vastaavat tuotannon ohjaamisesta Fingridin antamien ohjeiden mukaisesti.

Fingrid tiedottaa mahdollisista sähkön ylituotantotilanteista energiavalvomoiden välisen viestinnän ohella myös yhtiön internet-sivuilla.

Lisätiedot:

Jyrki Uusitalo, Fingrid Oyj, puh.  030 395 5181