4.5.2023 09.37
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Fingridin uudistettu Avoimen datan palvelu julkaistaan betaversiona toukokuussa – tervetuloa kuulemaan uudistuksista kaikille avoimeen webinaariin

Fingridin Avoin data -verkkopalvelu uudistuu tänä vuonna tarjoten kootusti tietoa Suomen sähköjärjestelmästä ja sähkömarkkinoista. Uudistettu palvelu julkaistaan betaversiona toukokuun aikana ja se tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden antaa palautetta uudistuksista. Liity mukaan 16. toukokuuta järjestettävään kaikille avoimeen webinaariin, joka käsittelee uudistetun palvelun käyttöönottoa.

Fingrid uudistaa Avoimen datan palveluaan, joka mahdollistaa uusien tietoaineistojen tarjoamisen, monipuoliset hakutoiminnallisuudet sekä helppokäyttöisen datan lataamisen. Ohjelmointirajapinnan käyttäjät pystyvät aikaisempaa paremmin hallinnoimaan omia API-avaimiaan. Palvelussa tarjotaan myös kattavasti esimerkkejä hakujen tekoon. Uuden Avoimen datan palvelun käyttöliittymältä tiedostoja voi ladata edelleen ilman rekisteröitymistä, mutta ohjelmointirajapinnan käyttöönotto vaatii uudelleen rekisteröitymistä.

Suomessa siirrytään kohti reaaliaikaisempia sähkömarkkinoita, kun varttitase eli 15 minuutin taseselvitysjakso otetaan käyttöön tänä vuonna 22.5. Sen seurauksena julkaistavan tiedon määrä tulee moninkertaistumaan lähivuosina. Uudet vartin aikajakson tietoaineistot ovat saatavissa uudessa Avoimen datan palvelussa. Tunnin aikajakson tietoaineistot ovat tarjolla edelleen nykyisessä palvelussa.

Fingrid järjestää 16.5. klo 9:00-9:45 Teams-webinaarin palvelun uudistuksista. Webinaarissa käsitellään uuden palvelun käyttöä sekä muutoksia, jotka vaikuttavat erityisesti ohjelmointirajapinnan hyödyntämiseen. Webinaariin ei tarvitse ilmoittautua erikseen, vaan osallistuminen tapahtuu tämän linkin kautta.

Voit jättää palautetta uudistetusta palvelusta sähköpostilla osoitteeseen avoindata@fingrid.fi.

Nykyinen Avoimen datan palvelu on rinnakkain betaversion kanssa käytössä syyskuun 2023 loppuun asti. Tällöin uusi palvelu korvaa vanhan palvelun kokonaisuudessaan. Nykyisen palvelun vanhat tietoaineistot siirretään uuteen palveluun kesän aikana.

Hanna Nurmilo, Projektipäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 040 559 0805

hanna.nurmilo@fingrid.fi