4.9.2023 12.01
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Fingrid lisää vihreää rahoitustaan

Fingrid on perustanut vihreää rahoitusta koskevan kehyksen ja vihreän euromääräisen yritystodistusohjelman, jotka mahdollistavat yhtiön velkarahoituksen täysin vihreällä rahoituksella.

Uusi vihreän rahoituksen viitekehys integroi Fingridin vastuullisen, Suomen ilmastotavoitteet mahdollistavan strategian entistä vahvemmin yhtiön rahoitukseen. Lähitulevaisuuden tavoitteena on lisätä merkittävästi vihreän rahoituksen osuutta yhtiön velkarahoituksesta. Viitekehyksen perustamisen yhteydessä Fingrid on perustanut myös 600 milj. euron suuruisen vihreän yritystodistusohjelman (Green Euro Commercial Paper Programme), jonka puitteissa yhtiö tulee kattamaan lyhytaikaisia rahoitustarpeita enintään vuoden mittaisilla yritystodistuksilla. Yhtiö on käyttänyt vihreää rahoitusta investointihankkeiden rahoittamiseen (Green Bond) vuodesta 2017 alkaen. Uuden viitekehyksen myötä vihreä rahoitus laajentuu kattamaan koko yhtiön velkarahoitustarpeet.

Fingrid on jo pitkään tehnyt määrätietoista työtä edistääkseen Suomen kilpailukykyä ja vihreää siirtymää. Vastuullisuus on olennainen osa Fingridin toimintaa ja arvonluontia yhteiskunnalle ja useille sen eri toimijoille. Ilmastomuutoksen hillitseminen ja tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 on yhtiön keskeisin kestävän kehityksen sitoumus. Fingrid käyttää vihreää rahoitusta sähkön kantaverkon kehittämiseen ja laajentamiseen, mikä mahdollistaa siirtymisen puhtaaseen sähköjärjestelmään. Kesällä 2023 julkistettu kantaverkon kehittämisen kymmenvuotissuunnitelma on noin neljän miljardin euron suuruinen.

­— Suomeen on rakentumassa yksi maailman puhtaimmista energiajärjestelmistä ja se luo mahdollisuuksia merkittävälle talouskasvulle. Tämä kehitys vaatii investointeja ja tiivistä yhteistyötä sekä tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia useille eri toimijoille. Fingrid mahdollistaa uuden vihreän teollisuuden kasvun Suomessa kehittämällä sähkömarkkinoita ja vahvistamalla luotettavaa ja toimitusvarmaa kantaverkkoa puhtaan sähköntuotannon ja kulutuksen tarpeisiin. Fingridille tämä kehitys luo myös erinomaisen mahdollisuuden käyttää jatkossa yhä enemmän vihreää rahoitusta investointien rahoittamiseksi, kertoo talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä.

Vihreän rahoituksen arviointiin erikoistunut ISS Corporate Solutions antoi viitekehykselle riippumattoman, ulkopuolisen arvion. Sen mukaan Fingridin vihreän rahoituksen viitekehys perustuu ja on linjassa kansainvälisen pääomamarkkinayhdistyksen (the International Capital Markets Association, ICMA) vihreitä joukkolainoja koskevien periaatteiden 2021 ja LMA:n n (Loan Market Association) vihreitä lainoja koskevien periaatteiden 2023 kanssa (Green Loan Principles (GLPs)). Neuvonantajana vihreän rahoituksen viitekehyksen laatimisessa ja järjestäjänä Green ECP -ohjelmassa toimi ING pankki.

Vihreän rahoituksen puitteet, ulkopuolinen arvio ja Green ECP Programme ovat saatavilla Fingridin verkkosivuilla osoitteessa https://www.fingrid.fi/en/green-finance-framework

Talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä, Fingrid Oyj, puh 040 563 3756