9.6.2023 09.07
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Fingrid aloittaa yhteistyön Nord Poolin kanssa mFRR-energiamarkkinan markkinavalvonnassa

Säätösähkömarkkinoiden markkinavalvonta tehostuu kesäkuussa, kun Fingrid ulkoistaa osan mFRR-energiamarkkinan markkinavalvonnasta Nord Poolille. Lopullinen vastuu markkinavalvonnasta ja sen toteutuksesta säilyy Fingridillä.

Fingridin ja Nord Poolin yhteisprojekti markkinavalvonnan järjestämisestä käynnistyi syyskuussa 2022, ja yhteistyö säännöllisestä markkinavalvonnasta käynnistyy kesäkuun 2023 aikana. Järjestelyssä Nord Poolin markkinavalvontaosasto vastaa mFRR-energiamarkkinan säännöllisestä monitoroinnista sekä raportoi Fingridille REMIT-asetuksen artiklojen 3 ja 5 (sisäpiirikaupankäynti ja markkinamanipulaatio) mahdollisista rikkomuksista.

Energiaviraston mukaan Fingrid täyttää liiketoimia ammattimaisesti järjestävän henkilön (PPAT, Person Professionally Arranging Transactions) määritelmän ja kuuluu REMIT-sääntelyn piiriin säätösähkömarkkinoiden osalta.

Valvontatyötä tehdessään Nord Poolin markkinavalvontaosasto voi olla suoraan yhteydessä reservimarkkinatoimijoihin kysyäkseen lisätietoa esimerkiksi markkinalle jätetyistä tarjouksista. Fingrid vastaa PPAT:na markkinavalvonnan kokonaisuudesta ja ilmoittaa mahdollisista väärinkäytösepäilyistä Energiavirastolle. Mahdolliset yhteydenotot markkinavalvonnasta tulevat osoitteesta market.surveillance(at)fingrid.fi, ja samaan osoitteeseen voi lähettää myös kysymyksiä valvontaan liittyen.

Nord Poolin mukaantulo tehostaa markkinavalvontaa nykyisestä. Markkinoiden luotettavuus ja avoimuus on tärkeä asia hyvin toimivien energiamarkkinoiden kannalta ja markkinatoimijoiden ja loppukuluttajien luottamuksen edistämiseksi.

mFRR-energiamarkkinan lisäksi Fingrid raportoi myös muilla reservimarkkinoilla havaitsemiaan poikkeamia.

Lisätietoja

Antti Raininko, projektipäällikkö, Fingrid Oyj, antti.raininko(at)fingrid.fi, +358 40 829 0492

Hanna Nurmilo, markkinavalvontayhdyshenkilö, Fingrid Oyj, hanna.nurmilo(at)fingrid.fi +358 40 559 0805

REMIT-asetus (Regulation on wholesale energy market integrity and transparency)