16.12.2022 09.00
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähkömarkkinat

Ydinvoima mukaan reservimarkkinoille

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitos tulee mukaan taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen markkinalle. Ydinvoima ei ole aiemmin osallistunut reservimarkkinoille Suomessa.

Sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainoa hallitaan erilaisten reservituotteiden avulla. Reservimarkkinoille voi osallistua säätökykyinen sähkön tuotanto ja kulutus sekä sähkövarastot. Ydinvoima tulee nyt ensimmäistä kertaa mukaan reservimarkkinoille Suomessa, kun Fortumin Loviisan ydinvoimalaitos liittyy taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen markkinalle.

”Loviisan ydinvoimalan mukaantulo on merkittävä lisäys reservin tarjontaan. On hienoa, että ydinvoimankin säätökykyä saadaan nyt mukaan reservimarkkinoille”, Fingridin asiantuntija Pia Ruokolainen toteaa.

”Syksyn 2022 vuosihuolloissa voimalaitoksen säätöjärjestelmään tehtiin muutoksia reservin suuruuden todentamisen mahdollistamiseksi. Osallistumalla taajuussäätömarkkinoille Loviisan voimalaitos tukee osaltaan Suomen sähköverkon luotettavuutta”, Loviisan voimalaitoksen johtaja Sasu Valkamo kertoo.

Fingrid aloitti taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen hankinnan tämän vuoden alussa. Markkinalle osallistuu tällä hetkellä vesivoimaa, sähkön kulutusta ja sähkövarastoja.

Taajuusohjattuun häiriöreserviin osallistuvat reservikohteet säätävät tehoaan automaattisesti, kun sähköjärjestelmän taajuuspoikkeama kasvaa äkillisesti vikatilanteen seurauksena. Häiriöreserviä hankitaan sekä yli- että alitaajuustilanteiden hallintaa varten. Alassäätötuotteella varaudutaan ylitaajuustilanteisiin. Ylitaajuustilanne syntyy, jos pohjoismaisessa sähköjärjestelmässä on enemmän tuotantoa kuin kulutusta esimerkiksi suuren sähkön kulutuskohteen tai sähköä Pohjoismaista muualle Eurooppaan vievän siirtoyhteyden vikaantumisen takia.

Taajuusohjatun häiriöreservin ylläpitoon osallistuminen ei rajoita Loviisan normaalia sähköntuotantoa. Tuotantotehoa pienennetään ainoastaan häiriötilanteissa sähköjärjestelmän tasapainottamiseksi ja tällöin säätöä tarvitaan tyypillisesti vain muutaman minuutin ajan.

Lisätiedot:

Pia Ruokolainen, asiantuntija, Fingrid Oyj, puh. 040 513 7339
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Mikael Heikkilä, sähkömarkkina-asiantuntija, Fortum Oyj, mikael.heikkila@fortum.com, puh. 050 453 2857

Lisätietoa taajuusohjatusta häiriöreservistä >