22.12.2022 09.07
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Tietoa sähköpulasta koneluettavassa muodossa

Fingridin avoin data -palvelu tarjoaa nyt koneluettavassa muodossa tietoa mahdollisesta sähköpulan uhasta ja sen vaiheista. Tietoa voivat hyödyntää esimerkiksi ne kiinteistöt ja omakotitalot, joissa on ohjattava kiinteistöautomatiikka. Kiinteistöjen automatiikka voidaan säätää pudottamaan sähkön kulutusta automaattisesti mahdollisen sähköpulan uhatessa ja sähköpulan aikana.

”Asiakkaamme ja kuluttajat ovat meiltä kovasti toivoneet koneluettavaa tietoa sähköpulatilanteesta. Tietoa voivat hyödyntää myös esimerkiksi sähkön jakeluverkko-, tuotanto- ja kulutusyhtiöt”, yksikön päällikkö Jonne Jäppinen sanoo.

Sähköpulatieto ja kaikki muukin Fingridin avoimen datan tieto on saatavilla yleisesti käytössä olevan REST API -ohjelmointirajapinnan kautta.

Fingrid hyödyntää avoimen datan sähköpulatietoa Internet-sivujen sähköjärjestelmän tila -palvelussa, joka tulee varottamaan mahdollisesta sähköpulan uhasta ja sähköpulasta Suomessa.

Lisätiedot:

Jonne Jäppinen, Fingrid Oyj, puh. 040 511 7566