3.6.2022 14.42
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tervetuloa 15.6. webinaariin automatisoidun säätösähkömarkkinan rinnakkaiskoekäytön tuloksista

Manuaalisen taajuuden palautusreservin energiamarkkina (mFRR EAM) eli säätösähkömarkkina uudistuu pohjoismaisen tasehallintahankkeen myötä. Nykyinen manuaalinen prosessi automatisoidaan, mikä mahdollistaa yhteispohjoismaiset markkinat sekä 15 minuutin välein tapahtuvan tasehallinnan ja säätösähkötarjousten valinnan. Pohjoismainen tasehallintahanke järjestää keskiviikkona 15. kesäkuuta klo 14.30 – 15.30 webinaarin, jossa esitellään alustavia tuloksia uuden automatisoidun säätösähkömarkkinan rinnakkaiskoekäytöstä.

Säätösähkömarkkinoiden uudistus tulee muuttamaan pohjoismaisen tasehallinnan perusperiaatteita, prosesseja sekä työkaluja. Rinnakkaiskoekäyttö rakentaa luottamusta näihin uusiin menetelmiin ennen niiden tuotantokäyttöä. Tämä mahdollistaa tulosten vertailun ja analysoinnin nykyisen manuaalisen prosessin sekä uuden automatisoidun prosessin välillä.

Tässä webinaarissa esitellään kantaverkkoyhtiöiden sisäisen, viime syksyllä alkaneen rinnakkaiskoekäytön saavutettuja tuloksia ja havaintoja. Rinnakkaiskoekäyttö ja uusien prosessien testaaminen jatkuvat aina mFRR EAM:n käyttöönottoon saakka, joten esitettävät tulokset ovat alustavia, eivätkä välttämättä edusta lopullisia toimintamalleja. Tämä webinaari parantaa ymmärrystä pohjoismaisten säätösähkömarkkinoiden automatisoinnista, mikä auttaa markkinatoimijoita valmistautumaan tuleviin muutoksiin.

Lisäksi esittelemme lyhyen päivityksen projektin tilanteesta. Tilaisuuden esitysten (noin 60 min.) jälkeen on varattu aikaa keskustelulle ja kysymyksille.

Webinaari: Results from shadow operation of mFRR EAM

Esityskieli: englanti

Aika: 15. kesäkuuta klo 14:30-15:30 (UTC+2)

Teams-linkki >