12.9.2022 14.08
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tarjouskilpailu osallistumisesta taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin ylläpitoon vuonna 2023

Fingrid järjestää tarjouskilpailun taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin ylläpidosta ajanjaksolle 1.1.2023–31.12.2023.

Fingridin velvoitteet taajuuden vakautusreserveille vuonna 2023 ovat seuraavat:

• taajuusohjattua käyttöreserviä (FCR-N) 121 MW,
  • taajuusohjatun häiriöreservin ylössäätötuotetta (FCR-D ylös) enimmillään 292 MW
  • sekä taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotetta (FCR-D alas) enimmillään 282 MW1

Osan velvoitteistaan Fingrid hankkii kotimaisilta vuosimarkkinoilta tämän käynnissä olevan tarjouskilpailun perusteella. Vuosimarkkinoiden lisäksi Fingrid hankkii taajuusohjattua käyttö- ja häiriöreserviä päivittäisellä hankinnalla tuntimarkkinoilta kotimaasta ja muista Pohjoismaista sekä pohjoismaisen sähköjärjestelmän ulkopuolelta Virosta.

Tarjouskilpailu järjestetään Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta. Tarjous on toimitettava Fingridille 30.9.2022 klo 16.00 mennessä tarjouspyynnön mukaisesti.

Mikäli tarjottava kapasiteetti ei ole aikaisemmin osallistunut taajuusohjatun käyttö- ja/tai häiriöreservin ylläpitoon tai säätökokeen voimassaolo on päättynyt, tulee testitulokset säätökyvyn todentamisesta toimittaa Fingridille viimeistään tarjouksen yhteydessä.

Tuire Kujansuu, Fingrid Oyj, puh. +358303954157.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

1 Taajuusohjatun häiriöreservin alassäätötuotteen (FCR-D alas) hankinta alkoi 1.1.2022 ja sen hankintamäärää lisätään vaiheittain kohti täysimääräistä velvoitetta 282 MW. Tällä hetkellä (Q3/2022) hankintamäärä on 120 MW.