13.5.2022 17.37
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Sähkökauppa Venäjältä keskeytyy - ei uhkaa sähkön riittävyydestä Suomessa

Sähkökauppaa 400 kV yhteyksillä käyvä, venäläinen Inter RAO:n tytäryhtiö RAO Nordic Oy keskeyttää sähkön tuonnin Suomeen lauantaina 14.5.2022 kello 1.00. RAO Nordicin mukaan kauppa Venäjältä tuodusta sähköstä keskeytetään toistaiseksi johtuen vaikeuksista vastaanottaa maksuja markkinoille myydystä sähköstä.

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan Suomen sähkön riittävyys ei ole uhattuna. Sähköä on tuotu Venäjältä viime aikoina noin kymmenen prosenttia Suomen kokonaiskulutuksesta.

”Puuttuva tuonti pystytään korvaamaan sähkömarkkinoilla tuomalla enemmän sähköä Ruotsista ja osin myös kotimaisella tuotannolla”, toteaa Fingridin käyttötoiminnasta vastaava johtaja Reima Päivinen.

Suomi pian omavarainen

Suomen omavaraisuus sähkön tuotannossa kasvaa jatkuvasti, etenkin kun kotimainen tuulivoiman tuotanto kasvaa vuosi vuodelta. Tänä vuonna yksistään on odotettavissa 2000 megawattia uutta tuulivoimaa kattamaan kysyntää. Suomi on omavarainen sähköenergian suhteen arviolta jo vuonna 2023.

Lue RAO Nordicin markkinailmoitus ja yhtiön uutinen www-sivuilla.

Johtaja Reima Päivinen, Fingrid Oyj