19.1.2022 12.39
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Poikkeuspyynnöt taajuuden palautusreservien eurooppalaisten kauppapaikkojen käyttöönotosta

Fingrid on jättänyt Energiavirastolle 14.1.2022 poikkeuspyynnöt taajuuden palautusreservien eurooppalaisten kauppapaikkojen MARIn ja PICASSOn käyttöönotosta.  Viranomaisella on kuusi kuukautta aikaa arvioida Fingridin hakemusta.

Energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyöviraston ACERin päätöksen mukaan taajuuden palautusreservien (aFRR ja mFRR) eurooppalaiset kauppapaikat MARI ja PICASSO tulisi ottaa käyttöön 24.7.2022 mennessä. Liityntä eurooppalaisten säätöenergiamarkkinoille on kuitenkin perusteltua toteuttaa vasta varttitaseen käyttöönoton jälkeen, jota valmistellaan parhaillaan Pohjoismaissa.

Kauppapaikkojen käyttöönottoa tavoitellaan Pohjoismaissa samanaikaisesti vuoden 2023 viimeisen ja vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana. Fingrid hakee muiden Pohjoismaiden tapaan poikkeusta 24.7.2024 saakka.

Eurooppalaisten kauppapaikkojen käyttöönotto on kiinteä osa pohjoismaista tasehallintahanketta, jonka tavoitteena on pohjoismaisten tasehallintamarkkinoiden ja -käytäntöjen uudistaminen tulevaisuuden energiajärjestelmässä.

MARI: Anders Lundberg, Fingrid Oyj
PICASSO: Vesa Vänskä, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Sanaselitykset:

mFRR-reservituotteelle tarkoitettu kauppapaikka on nimeltään MARI
aFRR-reservituotteelle tarkoitettu kauppapaikka on nimeltään PICASSO