11.2.2022 16.11
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Pohjoismainen säätösähkömarkkina (mFRR EAM) viivästyy, vartin taseselvitykseen siirrytään aikataulussa

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt uutisoivat tammikuussa yhteispohjoismaisen säätösähkömarkkinan (mFRR EAM) viivästymisestä. Tarkemman analyysin perusteella Norjan ja Ruotsin kantaverkkoyhtiöt ovat todenneet käyttöönoton viivästyvän ennakoitua enemmän, eikä käyttöönotto ole mahdollista ennen siirtymistä 15 minuutin taseselvitysjaksoon. Viivästyksestä huolimatta pohjoismainen taseselvitys siirtyy 15 minuutin jaksoon asetetussa aikataulussa, 22.5.2023.

Taseselvitysjärjestelmän siirtäminen nykyisestä 60 minuutista 15 minuutin jaksoon on ensimmäinen askel kohti 15 minuutin markkinoita. Toukokuussa 2023 siirrytään 15 minuutin aikajaksoon pohjoismaisen taseselvityksen lisäksi energiamittauksessa ja datahubissa. Tässä vaiheessa tasepoikkeaman hinta tulee olemaan tunnin jokaisella vartilla sama. Viidentoista minuutin tasepoikkeaman hinnoitteluun siirrytään myöhemmin, kun säätösähkön hinta määräytyy 15 minuutin perusteella.

mFRR energiamarkkinan uutta käyttöönottoaikataulua ja sen vaikutuksia tarjousalueiden väliseen 15 minuutin tuotteiden kaupankäynnin aloittamiselle päivänsisäisellä markkinalla arvioidaan maaliskuun aikana.

Aiheeseen liittyen järjestämme webinaarin 25.3.2022 klo 10-11.30. Ilmoittautumislinkki >

Linkki tammikuussa julkaistuun tiedotteeseen yhteispohjoismaisen säätösähkömarkkinan (mFRR EAM) viivästymisestä. >

Tasehallintahanke: Maria Joki-Pesola, puh. 030 395 5237
Varttitase: Meri Viikari, puh. 030 395 4458