30.9.2022 10.13
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Pohjois-Karjalan sähköverkon toimintavarmuutta parannettiin laajassa hankekokonaisuudessa

Kantaverkkoyhtiö Fingridin hankekokonaisuus Pohjois-Karjalassa on valmistunut. Hankkeessa uusittiin vuosien 2019–2022 aikana alueen ikääntynyttä 110 kilovoltin sähkönsiirtoverkkoa ja sähköasemia sähkön siirtovarmuuden parantamiseksi. Kokonaisuuteen kuuluvan viimeisen voimajohto-osuuden rakentaminen Kontiolahdelta Palojärvelle valmistui kesällä 2022.

Pohjois-Karjalan urakka käsitti noin 112 kilometrin verran ikääntyneen 110 kilovoltin sähköverkon uusintaa. Voimajohdot uusittiin kolmessa eri rakennusprojektissa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin Pamilon ja Uimaharjun välinen voimajohto-osuus, joka valmistui vuoden 2019 aikana. Seuraavassa vaiheessa Uimaharju-Kontiolahti, joka otettiin käyttöön vuonna 2021. Viimeisenä valmistui Kontiolahti-Palojärvi voimajohto-osuus kesällä 2022.

Urakan aikana uusittiin kaksi sähköasemaa, Kontiolahden ja Uimaharjun sähköasemat. Lisäksi rakennettiin yksi kokonaan uusi, Palojärven sähköasema.

Haastavat verkkovahvistukset tehtiin hyvässä yhteistyössä

Urakkakokonaisuuden viimeinen rakennettava osuus Kontiolahdelta Palojärvelle käsitti noin 38 kilomeriä voimajohdon uusintaa, ja sen rakentaminen valmistui kesällä 2022. Hankkeessa jäljellä on enää Pamilon ja Lehmonsärkän välisen voimajohdon purkutöitä. Purkutyöt valmistuvat vuoden 2022 aikana. Samalla luovutaan kyseisen voimajohdon lunastuksesta.

Pohjois-Karjalan voimajohtotöiden suunnittelu ja toteutus tehtiin yhteistyössä alueella toimivien sähköyhtiöiden, Vattenfallin ja Pohjois-Karjalan Sähkön, sekä alueen asukkaiden kanssa. Haastavat voimajohtotyöt suoritettiin onnistuneesti, ilman näkyviä häiriöitä sähköverkkoon. Voimajohtotöiden ansiosta sähköverkon käyttövarmuus parani alueella, jossa asuu kymmeniä tuhansia asukkaita.

Kaikissa voimajohtourakoissa urakoitsijana toimi TMV Line Oy. Palojärven ja Kontiolahden asemien urakoitsijana toimi TMV Service Oy ja Uimaharjulla Caverion Industria Oy. Pohjois-Karjalan verkkovahvistusten kokonaiskustannukset Fingridille ovat noin 30 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:

Antti Linna, projektipäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5168