12.1.2022 15.17
13.1.2022 14.00
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Kantaverkon häiriönselvitysvalmiutta nostetaan Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tiedotteen päivitys 13.1. klo 14

Ilmatieteen laitos ennustaa tykkylumen kertymän pahentuvan paikoittain, minkä vuoksi kantaverkon häiriönselvitysvalmiutta nostetaan Pohjois- ja Itä-Suomen alueilla keskiviikosta 12.1. klo 16 alkaen. Valmiustilan nosto kestää torstai-iltapäivään 13.1. klo 16 asti.

Keskiviikko-iltana ja torstain kuluessa Suomeen tykkytilanteen ennustetaan pahentuvan, kun sää lauhtuu ja alueelle sataa ensi yön aikana lisää lunta 5-10 senttiä. Lämpötila kohoaa torstaina paikoin useita asteita nollan yläpuolelle ja tykkytilanne alkaa helpottaa. Lieksan-Iisalmen pohjoispuolella pysytään pääosin nollassa tai pikku pakkasella, joten tykkytilanteen ei näillä näkymin odoteta merkittävästi helpottavan.

Tilanteen muuttuessa tarkennamme tarvittaessa varautumisaikaa ja alueita.

Valvomopäällikkö Arto Pahkin, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4315.

Tiedotetta päivitetty 13.1. klo 14:

Säätilan parannuttua valmiusaikaa lyhennetty päättymään jo klo 16 alkuperäisen klo 21:n sijaan.

Häiriöitä oli kaiken kaikkiaan 17 kpl. Käsinkytkentöjä tarvittiin 4 kpl. Muutoin häiriöt hoituivat suojauksen automaattisella palautuksella. Kuuraa ja tykkyä oli, mutta nyt tilanne on palautunut normaaliksi.