20.12.2022 09.41
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid uusii sähköasemia käyttövarmuuden parantamiseksi

Kantaverkkoyhtiö Fingrid uusii Joensuussa sijaitsevan Kaltimon sähköaseman ja Kuopiossa sijaitsevan Iloharjun sähköaseman toisiojärjestelmät, eli sähköasemien suojaus- ja ohjausjärjestelmät. Toisiojärjestelmien uusimisella parannetaan kantaverkon käyttövarmuutta Itä-Suomen alueella.

Toisiojärjestelmillä valvotaan, ohjataan ja suojataan kantaverkon laitteita. Ne ovat merkittävässä asemassa käyttövarmuuden ylläpidossa, sillä äkillisten häiriöiden sattuessa toisiojärjestelmien ansiosta vikaantunut verkon osa tunnistetaan ja erotetaan katkaisijalla irti kantaverkosta.

Fingrid uusii Kaltimon ja Iloharjun sähköasemien teknisen käyttöikänsä päässä olevat toisiojärjestelmät vuosien 2023–2025 aikana. Tavoitteena on tyyppihyväksytty ratkaisu, jolloin toimitaan vain valittujen laitetoimittajien tuotteiden kanssa. Tällöin kokonaisuus pysyy paremmin hallittavana ja kunnossapidon riskit vähenevät.

Kaltimon ja Iloharjun sähköasemiin liittyy runsaasti asiakasliityntöjä. Hankkeella parannetaan asiakkaiden liityntäpisteiden käyttövarmuutta ja sähköasemien toisiojärjestelmien etäkäytettäviä huoltoyhteyksiä.

Lisätiedot:

Jukka Kotisaari, Kunnonhallintapäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 040 672 7973