21.2.2022 15.42
7.3.2022 10.00
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Fingrid työstää sähköjärjestelmävisiota – ilmoittaudu 14.3. pidettävään sidosryhmäwebinaariin. Tiedote päivitetty 7.3. Webinaari peruttu

Fingrid on käynnistänyt työn sähköjärjestelmävision laatimiseksi hiilineutraalille ja kilpailukykyiselle Suomelle. Visio valmistuu kuluvan vuoden aikana ja vision skenaarioluonnoksia esitellään sidosryhmäwebinaarissa 14.3.2022.

Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, käynnissä oleva energiamurros sekä sähköistyvä tulevaisuus haastavat sähköjärjestelmää. Fingrid on käynnistänyt tänä vuonna sähköjärjestelmävisiotyön, jonka tarkoituksena on käsitellä tulevaisuuden tarpeita, haasteita ja mahdollisuuksia verkon rakentamiselle, sähkömarkkinoiden rakenteelle sekä sähköjärjestelmän tekniselle toiminnalle. Sähköjärjestelmävisio on jatkoa vuoden 2021 alussa julkaistulle verkkovisiolle.

Visiotyön pohjana toimivat neljä erilaista tulevaisuusskenaariota, jotka esittävät sähköjärjestelmän mahdollisia kehityspolkuja vuosille 2035 ja 2045. Fingrid on päivittänyt aiemmat verkkovision skenaariot ottamaan huomioon tuoreimmat signaalit energia-alalta. Julkaisemme skenaarioluonnokset maaliskuun alkupuolella sidosryhmien kommentoitavaksi.

Järjestämme maanantaina 14.3. klo 9.30 – 11 sidosryhmäwebinaarin, jossa käsittelemme visiotyön etenemistä sekä esittelemme skenaarioluonnokset.

Ilmoittaudu webinaariin tästä >

Eveliina Seppälä, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tiedotetta päivitetty 7.3.2022:

Sidosryhmäwebinaari 14.3. peruutettu

Vallitsevan tilanteen vuoksi Fingrid on päättänyt siirtää visiotyön luonnosskenaarioiden julkaisua, ja tästä syystä myös skenaarioita esittelevä webinaari siirretään myöhempään ajankohtaan.

Venäjän hyökättyä Ukrainaan, talouden ja energiapolitiikan näkymät ovat nyt erittäin epäselviä ja epävarmoja. Haluamme antaa asiakkaillemme aikaa keskittyä oman liiketoimintansa analysoimiseen juuri nyt vallitsevan tilanteen ollessa uusi ja akuutti. Lisäksi haluamme myös seurata, kuinka muuttunut tilanne mahdollisesti vaikuttaa EU:n energiapolitiikkaan ja yleiseen toimintaympäristöön.

Visiotyö kuitenkin jatkuu, ja tulemme nostamaan visiotyön aiheita keskusteluun vuoden aikana. Luonnosskenaarioiden julkaisu, sidosryhmäkonsultaatio ja skenaarioita esittelevä webinaari siirtyy loppukesään.