29.9.2022 12.43
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid rakentaa Kirkkonummelle uuden sähköaseman turvaamaan alueen sähkönsaantia

Fingrid rakentaa Kirkkonummelle uuden Framnäsin 110 kilovoltin sähköaseman, joka turvaa alueen sähkönsaantia sähkönkulutuksen kasvaessa. Uusi sähköasema mahdollistaa Caruna Espoo Oy:n sekä Microsoftin ja Fortumin investointien luotettavan sähkönsaannin pitkälle tulevaisuuteen. Sähköaseman rakentamisessa hyödynnetään SF6-vapaata teknologiaa.

Uusi Framnäsin 110 kilovoltin SF6-vapaa sähköasema valmistuu Kirkkonummelle syksyllä 2024. Caruna Espoo Oy liittää nykyisen Masalan sähköasemaa syöttävän 110 kilovoltin voimajohdon Framnäsin uuteen sähköasemaan, mikä vähentää häiriöistä ja huolloista aiheutuvia sähkönjakelun keskeytyksiä Kirkkonummella ja mahdollistaa alueen sähkönkulutuksen kasvun. Lisäksi Microsoft rakentaa Framnäsin sähköasemalle uuden 110 kV liittymisjohdon.

Framnäsin sähköasema varmistaa myös datakeskuksen sähkönsaantia

Microsoft suunnittelee Kirkkonummelle datakeskusaluetta, jonka palvelimien jäähdytyksestä syntyvän hukkalämmön Fortumin on tarkoitus hyödyntää hiilineutraaliksi kaukolämmöksi. Kirkkonummen hanke on yksi Microsoftin kolmesta suunnitellusta datakeskusalueesta pääkaupunkiseudulla.

Datakeskuksen ensisijainen sähkönsyöttö tulee Fingridin Espoon sähköasemalta, jonne Microsoft rakentaa 400 kilovoltin kaapeliyhteydet, joiden on tarkoitus valmistua vuoden 2025 aikana. Sähkönsyötön toimintavarmuus ja luotettavuus ovat Microsoftille erityisen tärkeitä. Suunniteltu 110 kilovoltin liityntä Framnäsin sähköasemalle tulee toimimaan datakeskusalueen varmistavana yhteytenä.

Fortum vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja siirtyy vaiheittain hiilineutraaliin sähköön kaukolämmön tuotannossa. Suunnitelman mukaan Fortum rakentaa talvikaudella 2024–25 Kirkkonummen datakeskusalueelle sähkökattilalaitoksen ja se hyödyntää Microsoftin liityntää Framnäsin sähköasemalle. Seuraavassa vaiheessa otetaan käyttöön datacenterin hukkalämpöä hyödyntäviä lämpöpumppuja.

Rakentamisessa hyödynnetään ympäristöystävällistä SF6-vapaata teknologiaa

Framnäsin sähköaseman rakentamisessa SF6-kaasun sijasta käytetään ympäristöystävällistä SF6-vapaata teknologiaa. SF6 on voimakas kasvihuonekaasu, jota on käytetty suurjännitteisten sähkökytkinlaitosten ja -kojeistojen pääeristeaineena.

Uudet innovaatiot mahdollistavat ilmastolle haitallisesta SF6-eristekaasusta luopumisen vaiheittain aina sähköasemien uusimisten yhteydessä. Fingridin tavoite on, että kaikki uudet 110 kilovoltin sisäkytkinlaitokset (GIS-kojeistot) edustavat uutta, ympäristöystävällistä eristetekniikkaa vuodesta 2025 lähtien.

Lisätiedot:

Timo Kiiveri, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039