26.8.2021 13.19
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid peruskorjaa yhden Suomen tärkeimmistä sähköasemista Raumalla

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid on päättänyt peruskorjata Rauman sähköaseman, joka on yksi tärkeimmistä sähköasemista Suomen sähköjärjestelmän kannalta. Työt asemalla käynnistyvät vuonna 2022. Uusittu asema valmistuu vuosina 2024-2025.

Rauman sähköasema on yksi tärkeimmistä sähköasemista Suomen sähköjärjestelmän käyttövarmuuden näkökulmasta. Lisäksi sähköasema varmistaa Rauman ja Satakunnan alueen sähkönsaantia.

Rauman sähköasemalta lähtevien rajasiirtoyhteyksien (FennoSkan 1 ja FennoSkan 2) välityksellä Ruotsin ja Suomen välillä saadaan siirrettyä sähköä yhteensä 1 200 megawattia. Rauman sähköasema on tärkeä myös Olkiluodon ydinvoimalaitoksen toiminnalle.

Rauman sähköasema on suurilta osin ikääntynyt ja edellyttää uusimista ja perusparannusta. Näin alueen kantaverkon hyvä käyttövarmuus voidaan varmistaa jatkossakin. Kaikkiaan sähköaseman kunnostaminen maksaa noin 24 miljoonaa euroa.

”Sähköaseman uudistusprojekti on vaativa ja mittava urakka, mikä edellyttää hyvää suunnittelua. Rakentamisen ja sähköaseman korjaustöiden ajaksi on tehtävä tarkat keskeytyssuunnitelmat, jotta perusparannustyöt eivät häiritse sähköjärjestelmän normaalia käyttöä”, toteaa projektipäällikkö Jarmo Henttinen Fingridiltä.

Toimintavarma kantaverkko on Suomen selkäranka ja toimivan yhteiskunnan edellytys. Hankkeen avulla Fingrid pystyy siirtämään sähköä luotettavasti sekä pitämään huolta sähkön kulutuksen ja tuotannon tasapainosta.

Timo Kiiveri, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039

Jarmo Henttinen, projektipäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 040 486 2869