12.4.2021 11.37
Ajankohtaista, Projektit, Lehdistötiedotteet

Fingrid laajentaa Alajärven sähköasemaa Etelä-Pohjanmaalla

Etelä-Pohjanmaalle on suunnitteilla merkittävä määrä uutta tuulivoimaa. Jotta tuulivoimalla tuotettu sähkö saadaan siirrettyä edelleen kulutukseen, Fingrid laajentaa ja uusii sähköasemalaitteita tuulivoimahankkeiden kannalta tärkeällä Alajärven sähköasemalla.  Asemalle on tarkoitus liittää uutta tuotantokapasiteettia tulevien vuosien aikana lähes 2000 megawattia.

Fingrid Oyj ja TMV Service Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Alajärven sähköasemaurakan toteutuksesta. Perjantaina 9. huhtikuuta allekirjoitetun sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa. Alajärven asemahankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 21 miljoonaa euroa.

Sähköasemaurakkaan kuuluvat rakennustyöt tehdään pääosin vuoden 2021 loppuun mennessä. Sähkölaiteasennukset ajoittuvat vuoteen 2022.

Aseman uuden päämuuntajan toimittaa italialainen Tamini Transformatori S.r.l. syksyllä 2022. Alueelle rakennettua uutta tuulivoimakapasiteettia päästään liittämään sähköverkkoon Alajärven uusitun aseman kautta keväällä 2023.

Lisätiedot:
Ville Viita, projektipäällikkö, Fingrid Oyj

etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Hankkeen tiedot Fingridin www-sivustolla

Alajarven-asema-talvella-2021.jpg
Alajärven asema talvella 2021.  Kuva Tero Ojarinta.