2.3.2020 12.41
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Sähköjärjestelmän tila -sivu päivitetty

Suomen sähköjärjestelmän tilaa esittävää internetsivua kehitetään Fingridissä aktiivisesti. Sivu sekä sen yhden näyttöruudun näkymään mitoitettu fingrid.fi/online ovat yhtiön julkisen sivuston ylivoimaisesti suosituimmat käyntikohteet. Helmikuussa 2020 sivulle tehtiin uusin päivitys.

Kehitystyötä on tehty sähköjärjestelmän tilan kuvaa esittävälle sivulle yhtiön www-sivuston koko olemassaolon ajan. Alkujaan noin 15 vuotta sitten julkaistu sivu tunnettiin nimellä ”Voimajärjestelmän tila”. Vuonna 2018 yhtiö uusi sivustonsa ja sähköjärjestelmän tilaksi uudelleen nimetyn sivun sen nykyiseen ulkoasuun. Tila-kuvaan oli kaivattu lisää visuaalisuutta, ja sivu muuttui graafien myötä scrollattavaksi. Iso kohderyhmä kaipasi kuitenkin yhä yhden ruudun näkymää, ja heidän tarvettaan palvelemaan toteutettiin fingrid.fi/online. Fingrid.fi/online soveltuu erityisesti valvomonäytöille ja mobiilikäyttöön.

Kahtena viime vuonna sähköjärjestelmän tilan kuva on saanut useampia lisäyksiä. Sivulle on tuotu tiedot muun muassa Suomen aurinkovoiman tuotannosta. Merkittävä lisäys on ollut myös sähköjärjestelmän reaaliaikainen hiilidioksidipäästöarvio Suomessa tuotetusta ja kulutetusta sähköstä.

Helmikuussa 2020 sivulle tehtiin päivitys, jonka myötä on mahdollista tarkastella Suomen kantaverkon ja sähkömarkkinoiden tilaa entistä kokonaisvaltaisemmin. Sähköjärjestelmän tilan sivu yhdistää Suomen sähköjärjestelmän historialliset, reaaliaikaiset ja ennusteet tuotanto-, kulutus- ja siirtotehoista yhteen käyttöliittymään. Lisäksi karttakuvan alla oleva kuvaaja näyttää hiilidioksipäästöarvioiden arvot ja Suomen historiallisen sekä tulevien tuntien sähkön aluehinnan vuorokausimarkkinoilla. Käyttäjä voi valita kuvaajassa näytettävät sisällöt kuvaajan alla olevilla painikkeilla.

Energiajärjestelmän ja sähkömarkkinoiden murroksen myötä yleisön sivulle osoittamat tarpeet muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Kehitystyötä jatketaan yleisön toiveita kuunnellen ja sivusta tehdään kuluvana vuonna uusi kävijäkysely kartoittamaan tulevaisuuden tarpeita.

Lisätiedot:

Taneli Leiskamo, suunnittelija