9.1.2020 11.01
Ajankohtaista, Projektit, Lehdistötiedotteet

Fingrid valmistautuu tuulivoiman liittämiseen Kalajoen kunnassa

Tulevaisuuden puhdas sähköjärjestelmä vaatii kantaverkolta panostuksia toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Fingrid valmistautuu merkittävään tuulivoiman lisäykseen investoimalla Kalajoen kunnassa sijaitsevan Jylkän sähköaseman laajentamiseen.

Jylkän sähköaseman kautta kantaverkkoon liittyy tällä hetkellä noin 260 MW tuulivoimaa. Sähköaseman laajentaminen mahdollistaa alueella olevien uusien, yhteensä noin 1200 MW:n suuruisten tuulivoimahankkeiden liittämisen verkkoon. Kyseessä on huomattava lisäys, sillä tällä hetkellä Suomessa toimiva tuulivoimakapasiteetti on noin 2300 MW.

Fingridin tekemä investointipäätös sisältää Jylkän 400/110 kV -sähköaseman kytkinlaitosten laajentamisen ja kolmannen päämuuntajan lisäämisen asemalle. Investointi toteutetaan vuosien 2021 ja 2022 aikana. Suunniteltu aseman käyttöönotto uudella laajuudella on keväällä 2022. Hankkeen investointikustannukset ovat noin 11 miljoonaa euroa.

Timo Kiiveri, johtaja

Jylkän_asema_rakennusvaiheessa.jpg