14.12.2020 08.59

Kaikkien aikojen turvallisuushavaintokampanja

Fingridin tämän vuoden turvallisuushavaintokampanjaan saatiin ennätykselliset 220 havaintoa urakoitsijoilta ja Fingridin henkilöstöltä. Kampanjassa toivottiin tällä kertaa erityisesti positiivisia ja turvallisuutta kehittäviä havaintoja, joista parhaat havainnot palkittiin. Turvallisuushavaintoja tulee tehdä jatkuvasti osana organisaation turvallisuusviestintää.

Vuoden 2020 turvallisuushavaintokampanja päättyi 29.11. Kahdessa kuukaudessa saimme peräti 220 turvallisuutta koskevaa havaintoa, mikä on noin kolmannes kaikista tänä vuonna tähän mennessä tehdyistä havainnoista. Kampanja oli siten erittäin onnistunut.

Tänä vuonna kerättiin erityisesti positiivisia ja turvallisuutta kehittäviä havaintoja. Tällaiseksi luokiteltavia havaintoja saimme peräti 70.

Turvallisuushavaintojen tekeminen ei pääty kampanjan loputtua, vaan jatkuu läpi vuoden. Se on kiinteä osa palvelutoimittajiemme ja Fingridin työmailla liikkuvan henkilöstön päivittäistä työskentelyä.

”Turvallisuushavaintokampanja otettiin hienosti vastaan ja siitä on saatu positiivista palautetta. Kampanjan suunnittelun etenemisestä tiedotettiin säännöllisesti kevään ja kesän työturvallisuusinfoissa, joten toimittajamme ovat pystyneet reagoimaan hyvissä ajoin tulevaan kampanjaan”, kampanjan Fingridissä koordinoinut työturvallisuuden erikoisasiantuntija Markku Pöysti kertoo.

Hän uskoo, että aktiivisella sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä, palautteeseen reagoimalla sekä kevyesti huumorilla höystetyllä sarjakuvahahmolla oli merkitystä hyvään vastaanottoon.

”Valtavan iso kiitos kaikille havainnon tehneille ja kampanjan järjestelyihin osallistuneille henkilöille. Jatketaan havaintojen tekemistä myös ensi vuonna vähintäänkin samalla tavalla ja muistetaan myös positiiviset ja kehittävät havainnot”, Pöysti sanoo.

Parhaat havainnot palkittiin

Positiivisista, turvallisuutta kehittävistä 70 havainnosta valitsimme viisi pääpalkinnon saanutta havaintoa, joiden tekijät voittivat pääpalkintoina olleet ajoneuvokamerat.

Tuomas Kekki / Enersense International Oyj (Empower PN Oy): Tiimin kanssa yhdessä mietitty havainto kertoo, miten ajettuja kilometrejä, liikkumisen riskejä sekä päästöjä pystyttiin alentamaan, sekä koestajien työtyytyväisyyttä parantamaan tuomalla relekaapit lähemmäs heidän asuinpaikkaansa. Näin heidän ei tarvitse ajella pitkiä matkoja työkohteeseen ja takaisin.

Ville Ala-Kokko / Eltel Networks Oy: Ajankohtainen havainto, jossa kerrottiin, miten on toimittu silloin kun pilarin vaihtotyötä ei voitu tehdä suunnitellulla tavalla. Kohteessa työt keskeytettiin, suunnitelmia muutettiin, tehtiin uusi riskinarviointi, jonka jälkeen työ onnistui hyvin ja turvallisesti.

Teemu Anttila / Enersense International Oyj (Empower PN Oy): Havainto osoittaa, kuinka elintärkeää on antaa ja saada laadukas perehdytys työpaikan vaaroista. Perehdytys ja paikallisopastus oli myös yksi kampanjan teemoista. Sähköasemalle saapuneelle alitoimittajan työntekijälle annetussa perehdytyksessä kävi ilmi, että henkilöllä on käytössään sydämentahdistin, jolloin hän ei voi työskennellä turvallisesti sähköaseman alueella. Riski korostuu erityisesti kohteissa, joissa on reaktiolaitoksia.

Hannu Matila / Fingrid Oyj: Havainto, jossa muuntajien mukana tulivat väriltään kirkkaan vihreät, muuntajan kannelle sijoitettavat turvavaljaiden kiinnitystoteemit. Ne erottuvat hyvin ja auttavat työntekijöitä huomioimaan toteemien sijainnin ja muut muuntajan kannen putkistot. Edelleen väri auttaa kytkijöitä paremmin huomioimaan turvatoteemit muuntajakytkennöissä ja mm. takaisinkytkennässä muistamaan paremmin ottamaan paalut pois käytöstä. Hannu ehdottaa havainnossaan, voisiko kaikilla Fingridin muuntajankansilla olla värilliset toteemit käytössä.

Koronan aikana ennakointi on erittäin tärkeää. Tästä aiheesta Anssi Niiles /Enersense International Oyj (Empower PN Oy) teki havainnon. Siinä kerrottaan, miten erillisen riskinarvioinnin perusteella perehdytettiin toinen työmaapäällikkö työmaalle siltä varalta, jos varsinainen työmaapäällikkö sairastuu. Samalla työmaalla huolehditaan siitä, että työryhmät pysyvät mahdollisuuksien mukaan erillään tartunnan leviämisen estämiseksi.

Kaikkien havaintojen kesken arvottiin myös 10 muuta palkintoa. Arvonnassa laadukkaan plasmasytyttimen voittivat:

Jorma Kormano

Enersense International Oyj (Empower PN Oy)

Riku Naukkarinen

Siemens Energy Oy

Tor Enqvist

Sundström Ab

Jesse Toivonen

Elcoline Oy

Juha Kiviahde

Siemens Energy Oy

Aki Lehtimäki

AFRY Finland Oy

Teemu Seppälä

ABB Power Grids Finland Oy

Mika Vallius

Caverion Industria Oy

Tomi Laaksonen

Elcoline Oy

Jesse Aspholm

RTA-Yhtiöt Oy

Lämpimät onnittelut voittajille!

Seuraavassa Fingridin Turvallisilla linjoilla -lehdessä esitellään tarkemmin turvallisuushavaintokampanjaan tulleita havaintoja. Lehti julkaistaan maaliskuussa Fingrid-lehden liitteenä.

Lisätiedot kampanjasta:

Markku Pöysti, Fingrid, sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi